Ministarstvo finansija Republike Srbije nedavno je započelo rad na izmenama i dopunama Zakona o porezu na dohodak građana, s ciljem unapređenja poreskog sistema i stimulisanja zapošljavanja. Ove promene donose značajne novine u pogledu oporezivanja zarada i poreskih olakšica za poslodavce.
Ključne izmene u oporezivanju zarada
Jedna od najznačajnijih promena tiče se poreskih olakšica pri obračunu poreza na zarade. Prema članu 15а novog zakona, osnovica poreza na zarade se formira od isplaćene ili ostvarene zarade, ali se umanjuje za određeni iznos. Za zaposlene sa punim radnim vremenom, taj iznos je povećan sa 25.000 na 28.423 dinara. Ovo praktično znači da će se porez obračunavati na iznos zarade koji preostane nakon odbitka ove sume, što će rezultirati smanjenjem poreskog opterećenja za zaposlene.
Za radnike sa nepunim radnim vremenom, umanjenje se vrši proporcionalno radnom vremenu u odnosu na puno radno vreme. U slučaju da zaposleni radi kod više poslodavaca, svaki poslodavac vrši umanjenje srazmerno vremenu provedenom kod njega, pri čemu ukupno umanjenje ne može premašiti iznos od 28.423 dinara mesečno.
Proširenje poreskih izuzetaka
Druga važna izmena odnosi se na primanja oslobođena poreza. Do kraja 2025. godine, poslodavci neće plaćati porez na sledeće stavke:
- Troškovi prevoza: Poslodavci mogu refundirati dokumentovane troškove prevoza zaposlenima za dolazak i odlazak s posla do maksimalnog iznosa od približno 5.400 dinara mesečno.
- Dnevnice za službena putovanja: Dnevnice za službena putovanja u zemlji do otprilike 3.240 dinara za celu dnevnicu su oslobođene poreza. Za inostrana službena putovanja, dnevnice do 90 evra dnevno takođe su izuzete od oporezivanja, što predstavlja značajno povećanje u odnosu na prethodni limit od 50 evra.
- Troškovi smeštaja i prevoza na službenom putu: Ovi troškovi su oslobođeni poreza ukoliko su dokumentovani računima. Za korišćenje sopstvenog automobila u službene svrhe, naknada je ograničena na 30% cene goriva po pređenoj jedinici mere, do maksimalnog iznosa od oko 9.450 dinara mesečno.
Solidarna pomoć i jubilarne nagrade
Zakon predviđa da solidarna pomoć za slučaj bolesti, invalidnosti ili smrtnog slučaja u porodici zaposlenog ne podleže oporezivanju do iznosa od približno 54.000 dinara. Pomoć za rođenje deteta je takođe oslobođena poreza do visine prosečne plate u Republici Srbiji.
Pokloni deci zaposlenih do 15 godina starosti, povodom praznika poput Nove godine ili Božića, do iznosa od oko 13.500 dinara godišnje su izuzeti od oporezivanja. Jubilarne nagrade do približno 27.000 dinara godišnje takođe ne podležu porezu.
Stimulacije za novo zapošljavanje
Jedna od najznačajnijih novina u zakonu odnosi se na poreske olakšice koje poslodavci mogu ostvariti prilikom zapošljavanja novih radnika. Prema članu 21в, poslodavci koji zaposle novo lice imaju pravo na povraćaj dela plaćenog poreza na zarade za tog zaposlenog. Ove olakšice važe za novozaposlene osobe sa kojima je poslodavac zaključio ugovor o radu i koje su bile prijavljene kao nezaposlene najmanje šest meseci pre zasnivanja radnog odnosa.
Nivo poreske olakšice varira u zavisnosti od broja zaposlenih lica i veličine preduzeća. Na primer, mikro i mala preduzeća mogu ostvariti značajnije olakšice u odnosu na veće kompanije. Ove stimulativne mere su na snazi do 31. decembra 2025. godine, čime se poslodavcima pruža dodatni podsticaj za povećanje zaposlenosti, posebno u sektoru malih i srednjih preduzeća.
Implikacije novih poreskih mera
Ove izmene u Zakonu o porezu na dohodak građana imaju za cilj da stimulišu ekonomski rast i zapošljavanje u Srbiji. Smanjenjem poreskog opterećenja za zaposlene i pružanjem olakšica poslodavcima, zakonodavac nastoji da stvori povoljnije uslove za razvoj privrede i poboljšanje životnog standarda građana.
Očekuje se da će nove poreske olakšice posebno pogodovati malim i srednjim preduzećima, koja čine okosnicu srpske privrede. Stimulisanjem novog zapošljavanja, zakon bi trebalo da doprinese smanjenju stope nezaposlenosti i podsticanju formalnog zapošljavanja.
Međutim, stručnjaci upozoravaju da je potrebno pažljivo pratiti efekte ovih mera na budžetske prihode i eventualno prilagođavati politiku u skladu sa ekonomskim kretanjima. Takođe, ističe se važnost efikasne implementacije i kontrole primene novih zakonskih odredbi kako bi se sprečile potencijalne zloupotrebe sistema poreskih olakšica.
U zaključku, nove izmene poreskih olakšica predstavljaju značajan korak ka unapređenju poslovnog ambijenta u Srbiji. Očekuje se da će ove mere doprineti povećanju zaposlenosti, stimulisanju ekonomskog rasta i poboljšanju konkurentnosti srpske privrede na globalnom tržištu.