Poslednjih godina, sistem PDV-a u Srbiji doživeo je značajne transformacije, posebno u domenu pravilnika, što je dovelo do novih izazova i mogućnosti za privredu. Ove promene imaju dalekosežne posledice na poslovanje kompanija i zahtevaju pažljivu analizu i prilagođavanje.
Elektronsko evidentiranje PDV-a: Nova era poreske administracije
Jedna od najznačajnijih novina je prelazak na obavezno elektronsko evidentiranje prethodnog poreza. Savet stranih investitora (FIC) u svom izveštaju Bela knjiga ističe ovo kao ključni izazov za privredu. Ovaj korak ka digitalizaciji poreskog sistema nosi sa sobom potencijal za značajno unapređenje efikasnosti, ali istovremeno zahteva prilagođavanje poslovnih procesa kompanija.
Ministarstvo finansija je pokrenulo javne konsultacije o izmenama Zakona o PDV-u, što ukazuje na spremnost za dijalog sa privredom. Međutim, nove regulacije donose dodatne administrativne zahteve, posebno u kontekstu sve izraženije digitalizacije poslovanja. Stručnjaci upozoravaju da će kompanije morati da ulože značajne resurse u prilagođavanje svojih internih procedura kako bi odgovorile na ove izazove.
Izazovi u građevinskom sektoru: Potreba za jasnijim pravilima
Građevinski sektor se suočava sa specifičnim dilemama u vezi sa obračunom PDV-a. Nedovoljno jasno određivanje poreskog obveznika - bilo da je reč o pružaocu ili primaocu usluge - često dovodi do pravnih nesuglasica i nesigurnosti u poslovanju. Ovaj problem se dodatno komplikuje neusaglašenošću između domaće klasifikacije delatnosti i poreskih propisa.
FIC predlaže uvođenje fleksibilnijeg pristupa, gde bi strane u građevinskim transakcijama imale mogućnost izbora za obračun PDV-a prema opštem principu. Ova mera bi mogla značajno doprineti povećanju pravne sigurnosti i smanjenju administrativnog opterećenja za kompanije u ovom sektoru.
Povraćaj PDV-a: Izazovi likvidnosti i potreba za efikasnijim procedurama
Iako zakon propisuje rok od 45 dana za povraćaj PDV-a, u praksi se često javljaju kašnjenja, posebno kada se pokrene poreska kontrola. Ovo stvara ozbiljne probleme likvidnosti za preduzeća, koja se nalaze u situaciji da moraju da finansiraju državu dok čekaju povraćaj svojih sredstava.
Ključni problem leži u činjenici da zakon ne vezuje povraćaj PDV-a za završetak kontrole. Stručnjaci predlažu striktnije poštovanje zakonskih rokova, što bi moglo značajno doprineti finansijskoj stabilnosti privrede. Takođe se ističe potreba za obavezujućim objašnjenjem Ministarstva finansija, koje bi pomoglo u razjašnjavanju nejasnoća i ubrzanju procedure povraćaja.
Administrativno opterećenje: Potreba za pojednostavljenjem procedura
Trenutni pravilnik o PDV-u propisuje kompleksne procedure za vođenje evidencije i izradu POPDV obrasca. Ovo često primorava firme na ručne unose podataka, što povećava troškove i rizik od grešaka. Savet stranih investitora dovodi u pitanje informativnu vrednost ovih podataka za Poresku upravu, ističući očigledan teret koji oni predstavljaju za preduzeća.
Kao rešenje, predlaže se značajno pojednostavljenje obrasca ili čak njegovo ukidanje. Ovakav potez bi mogao da rastereti privrednike i omogući im da se fokusiraju na svoje osnovne delatnosti umesto na kompleksne administrativne zadatke.
Digitalizacija i e-fakture: Nove mogućnosti i izazovi
Prelazak na digitalne platforme, poput sistema za elektronske fakture, otkrio je određene nedostatke u usklađenosti sa postojećim zakonima. Digitalizacija ključnih procesa, kao što su korekcija osnovice i storniranje računa, mogla bi značajno ubrzati administrativne procedure i smanjiti troškove za obveznike.
FIC predlaže tehničko rešenje na SEF platformi koje bi omogućilo automatsku potvrdu o ispravkama PDV-a. Ovo bi ne samo ubrzalo procedure već i smanjilo administrativno opterećenje za kompanije. Takođe se predlaže da carinski organi priznaju e-fakture u njihovom integralnom obliku, bez potrebe za štampanjem i dodatnom overom, što bi dodatno smanjilo birokratiju.
Društveno odgovorno poslovanje: Podsticaji kroz poresku politiku
Interesantan predlog koji se pojavljuje u izveštaju je uvođenje poreskog oslobođenja za donaciju polovne IT opreme školama i državnim institucijama. Ova mera bi mogla značajno podstaći društveno odgovorno ponašanje kompanija, istovremeno doprinoseći unapređenju tehničke opremljenosti obrazovnih i državnih ustanova.
U zaključku, izmene PDV sistema u Srbiji predstavljaju kompleksan izazov koji zahteva pažljivu analizu i prilagođavanje. Dok digitalizacija i nove procedure otvaraju mogućnosti za povećanje efikasnosti, neophodno je adresirati probleme poput kašnjenja u povraćaju PDV-a i administrativnog opterećenja. Konstruktivan dijalog između privrede i državnih institucija ključan je za pronalaženje optimalnih rešenja koja će unaprediti poslovni ambijent u Srbiji.