Ambiciozni projekat izgradnje beogradskog metroa ulazi u novu fazu, donoseći značajne promene u urbanom pejzažu srpske prestonice. Prema nedavno objavljenim informacijama, prva faza izgradnje prve linije metroa zahteva opsežne pripremne radove, uključujući eksproprijaciju zemljišta i rušenje postojećih objekata.
Obim eksproprijacije i rušenja za prvu fazu beogradskog metroa
JKP Beogradski metro i voz Beograd objavio je projektni zadatak koji otkriva razmere potrebnih pripremnih radova. Prema ovom dokumentu, za potrebe izgradnje prve faze prve linije beogradskog metroa biće neophodno ukloniti ukupno 60 objekata, od čega 13 stambenih i 47 poslovnih, na teritoriji četiri beogradske opštine: Čukarica, Savski Venac, Stari Grad i Palilula.
Direkcija za građevinsko zemljište i izgradnju Beograda izradila je preliminarne procene zemljišta koje je potrebno pribaviti i osloboditi od postojećih objekata. Reč je o impresivnoj površini od približno 603.783 kvadratnih metara raspoređenih na četiri pomenute opštine. Ovaj podatak ilustruje obim projekta i njegove potencijalne uticaje na lokalno stanovništvo i poslovne subjekte.
Neizvesnost oko broja pogođenih porodica i poslovnih aktivnosti
Uprkos detaljnim procenama potrebnog zemljišta, još uvek postoji značajna neizvesnost oko broja porodica i aktivnih poslovnih subjekata koji će biti direktno pogođeni ovim projektom. Prema dostupnim informacijama, tačan broj porodica koje žive u objektima predviđenim za rušenje, kao i njihov status (vlasnici ili zakupci), trenutno nije poznat.
Slična situacija je i sa poslovnim objektima. Iako je utvrđeno da će biti uklonjeno 47 poslovnih objekata, broj aktivnih poslovnih aktivnosti u tim objektima, kao i njihov pravni status, još uvek nisu precizno određeni. Ova neizvesnost naglašava potrebu za detaljnim akcionim planom raseljavanja, koji bi trebalo da pruži jasne smernice za rešavanje ovih složenih pitanja.
Raznolikost objekata predviđenih za rušenje
Objekti predviđeni za rušenje predstavljaju širok spektar nekretnina, što dodatno komplikuje proces eksproprijacije i raseljavanja. Kada je reč o stambenim objektima, oni uključuju privatne kuće (kako legalne, tako i nelegalne), sa pratećim pomoćnim objektima. Pored toga, među objektima za rušenje nalaze se i višeporodične stambene zgrade u vlasništvu javnih ili društvenih preduzeća.
Poslovni objekti predviđeni za uklanjanje još su raznovrsniji. Među njima su:
- Benzinske pumpe
- Pojedinačni lokali različitih namena
- Poslovni kompleksi sa većim brojem lokala
- Jedna gradska pijaca sa tezgama i lokalima
Ova raznolikost objekata zahteva pažljiv i individualizovan pristup svakom slučaju eksproprijacije i raseljavanja, uzimajući u obzir specifične okolnosti i potrebe vlasnika ili korisnika ovih nekretnina.
Procedura i vremenski okvir za izradu akcionog plana raseljavanja
JKP Beogradski metro i voz Beograd pokrenuo je tender za izradu akcionog plana raseljavanja za prvu fazu linije 1 beogradskog metroa. Ovaj plan je ključan za uspešnu implementaciju projekta, jer će definisati konkretne korake i procedure za eksproprijaciju zemljišta i raseljavanje pogođenih porodica i poslovnih subjekata.
Rok za prijavu na ovaj važan tender bio je 29. decembar, što ukazuje na hitnost izrade ovog plana. Očekuje se da će akcioni plan raseljavanja pružiti detaljan uvid u:
- Tačan broj pogođenih porodica i poslovnih subjekata
- Pravni status vlasnika i korisnika nekretnina
- Procedure za pravičnu kompenzaciju i podršku pri raseljavanju
- Vremenski okvir za implementaciju procesa raseljavanja
Obuhvat prve faze izgradnje beogradskog metroa
Prema tenderskoj dokumentaciji, prva faza izgradnje prve linije beogradskog metroa obuhvata deonicu sa ukupno 14 stanica. Ove stanice su: Železnik, Makiš, Žarkovo, Bele vode, Trgovačka, Požeška, Park Banovo brdo, Ada Ciganlija, Sajam, Gazela, Savski trg, Trg republike, Skadarlija i Dunav.
Važno je napomenuti da je ranije bilo najavljeno da će prva faza linije 1 obuhvatati trasu do stanice "Pančevački most", što bi uključivalo jednu stanicu više od trenutno planiranih. Ova promena u planovima ilustruje dinamičnu prirodu projekta i moguće prilagodbe tokom njegovog razvoja.
Metode izgradnje i njihov uticaj na urbano tkivo
Iako će se značajan deo radova na projektu beogradskog metroa izvoditi podzemno, važno je napomenuti da će izgradnja svih stanica i nekih pratećih projektnih komponenti zahtevati nadzemne radove. Ovo uključuje izgradnju trafo stanica i šahtova, što dodatno objašnjava potrebu za opsežnom eksproprijacijom zemljišta i rušenjem objekata.
Priprema površina za radove podrazumeva dva ključna procesa:
- Pribavljanje zemljišta putem eksproprijacije ili administrativnog prenosa
- Uklanjanje postojećih objekata na svim zahvaćenim površinama
Ovi procesi će biti u nadležnosti Javnog preduzeća Direkcija za građevinsko zemljište i izgradnju Beograda, koje će sprovoditi poslove rešavanja imovinsko-pravnih odnosa, kao i uklanjanja stambenih, pomoćnih i poslovnih objekata na eksproprisanom ili administrativno prenetom zemljištu.
Raznolikost zemljišta predviđenog za eksproprijaciju
Zemljište koje se planira pribaviti za potrebe izgradnje beogradskog metroa nije homogeno po svojoj nameni. Iako je većinom reč o građevinskom zemljištu, deo površina koje će biti eksproprisane trenutno se koristi za poljoprivredne namene. Ova činjenica dodatno usložnjava proces eksproprijacije i kompenzacije, jer zahteva različite pristupe vrednovanju i nadoknadi za različite tipove zemljišta.
Ovakva raznolikost zemljišta i objekata predviđenih za eksproprijaciju i rušenje naglašava potrebu za sveobuhvatnim i pažljivo osmišljenim akcionim planom raseljavanja. Ovaj plan će morati da uzme u obzir različite potrebe i okolnosti vlasnika i korisnika ovih nekretnina, osiguravajući pravičan i transparentan proces eksproprijacije i raseljavanja.
U zaključku, projekat izgradnje beogradskog metroa donosi značajne izazove u pogledu eksproprijacije zemljišta i raseljavanja. Potreba za rušenjem 60 objekata i pribavljanjem preko 600.000 kvadratnih metara zemljišta ilustruje obim ovog poduhvata. Uspešna implementacija akcionog plana raseljavanja biće ključna za minimiziranje negativnih uticaja na lokalno stanovništvo i poslovne subjekte, istovremeno omogućavajući napredak ovog važnog infrastrukturnog projekta.