Izvor: Biznis.rs | Foto: Shutterstock

Izgradnja autoputa Bar-Boljare: Novi razvoj projekta

Crnogorsko Ministarstvo saobraćaja nedavno je objavilo značajan napredak u projektu autoputa Bar-Boljare, sa posebnim fokusom na deonicu Mateševo-Andrijevica. Ovaj projekat predstavlja ključni korak u unapređenju transportne infrastrukture Crne Gore i povezivanju zemlje sa širom evropskom mrežom.

Pretkvalifikacija za izvođače radova

Na javni poziv za pretkvalifikaciju za izbor izvođača radova za izradu glavnog projekta i izgradnju autoputa Bar-Boljare, deonica Mateševo-Andrijevica, odazvalo se impresivnih pet kompanija i tri konzorcijuma. Ova informacija, koju je objavila RTCG, pozivajući se na saopštenje crnogorskog Ministarstva saobraćaja, ukazuje na značajan interes i konkurenciju u realizaciji ovog važnog infrastrukturnog projekta.

Ministarstvo saobraćaja je naglasilo da će konačna cena izgradnje druge deonice auto-puta biti poznata tek nakon izbora najpovoljnije ponude od strane potencijalnog izvođača. Ovaj pristup osigurava transparentnost procesa i omogućava Crnoj Gori da dobije najbolju moguću vrednost za uložena sredstva.

Proces selekcije i naredni koraci

Proces selekcije izvođača radova odvija se u nekoliko faza. Komisija za evaluaciju, uz potvrdu EBRD-a, definisat će užu listu ponuđača za sledeću fazu postupka. Ovi kvalifikovani ponuđači će potom biti pozvani da podnesu ponude za glavni tender, koji obuhvata pripremu glavnog projekta i izvođenje radova na predmetnoj deonici.

Paralelno sa izborom izvođača radova, u toku je i javni poziv za izbor inženjera, odnosno nadzornog organa. Njihova uloga će biti ključna u vršenju nadzora nad projektovanjem i radovima, administraciji ugovora sa izvođačem radova i pružanju podrške u upravljanju projektom. Ovaj nadzor će se vršiti u skladu sa FIDIC-ovim uslovima, koji predstavljaju međunarodno priznate standarde u građevinarstvu, kao i sa primenjivim pravnim propisima Crne Gore.

Vremenski okvir i finansiranje projekta

Ministarstvo saobraćaja je iznelo ambiciozan vremenski okvir za realizaciju projekta. Zaključenje Ugovora o projektovanju i izgradnji deonice Mateševo-Andrijevica planirano je za kraj tekuće godine. Nakon toga, stvoriće se uslovi za početak izrade glavnog projekta i izvođenje pripremnih radova.

Procenjeno vreme za realizaciju izgradnje druge deonice projekta autoputa je pet godina. Od toga, jedna godina je predviđena za izradu glavnog projekta, dok su četiri godine planirane za samu izgradnju. Ovaj vremenski okvir uzima u obzir složenost projekta i potrebu za temeljnim planiranjem i izvođenjem radova.

Finansiranje ovog značajnog infrastrukturnog projekta podržano je od strane Evropske banke za obnovu i razvoj (EBRD) kreditom u iznosu od približno 200 miliona evra. Dodatno, projekat će biti sufinansiran bespovratnim sredstvima iz EU fondova, s obzirom na to da je deo indikativnog proširenja Trans-evropske transportne mreže (TEN-T) na Zapadnom Balkanu i uključen je u Jedinstvenu listu prioritetnih infrastrukturnih projekata za Crnu Goru.

Značaj projekta za regionalnu povezanost

Izgradnja autoputa Bar-Boljare predstavlja ključni infrastrukturni projekat ne samo za Crnu Goru, već i za čitav region Zapadnog Balkana. Ovaj autoput će značajno unaprediti povezanost Crne Gore sa susednim zemljama i ostatkom Evrope, doprinoseći ekonomskom razvoju i integraciji regiona.

Deonica Mateševo-Andrijevica, kao deo ovog većeg projekta, igra važnu ulogu u povezivanju primorskog i severnog dela Crne Gore. Ova veza će ne samo skratiti vreme putovanja, već će i otvoriti nove mogućnosti za ekonomski razvoj manje razvijenih delova zemlje.

Realizacija ovog projekta takođe demonstrira sposobnost Crne Gore da upravlja kompleksnim infrastrukturnim projektima u skladu sa međunarodnim standardima. Učešće EBRD-a i korišćenje EU fondova dodatno potvrđuju značaj projekta i njegovu usklađenost sa evropskim razvojnim prioritetima.

U zaključku, izgradnja autoputa Bar-Boljare, a posebno deonice Mateševo-Andrijevica, predstavlja značajan korak napred za crnogorsku infrastrukturu. Ovaj projekat ne samo da će unaprediti transportne veze unutar zemlje, već će i ojačati poziciju Crne Gore u regionalnoj i evropskoj transportnoj mreži, doprinoseći dugoročnom ekonomskom rastu i razvoju.