Izvor: Biznis.rs | Foto: Shutterstock

Izazovi turizma u Beogradu: Potreba za boljom infrastrukturom

Beograd, prestonica Srbije, doživljava značajan porast turizma, ali se suočava sa izazovima u infrastrukturi koji mogu uticati na iskustvo posetilaca. Ključni problemi uključuju nedostatak parking mesta za turističke autobuse i ograničene mogućnosti plaćanja karticama u taksi vozilima.

Porast turizma i izazovi turističke infrastrukture u Beogradu

Prethodne godine, Srbija je zabeležila impresivan broj od približno 2,1 milion stranih posetilaca, pri čemu je više od polovine turista boravilo u Beogradu. Ovaj podatak ukazuje na rastuću popularnost srpske prestonice kao turističke destinacije. Međutim, uprkos ovom pozitivnom trendu, grad se suočava sa značajnim izazovima u pogledu infrastrukture za prihvat i smeštaj turista.

Beogradski aerodrom, koji je nedavno renoviran i dobro organizovan, predstavlja prvu tačku kontakta za mnoge strane posetioce. Zahvaljujući razgranatoj mreži letova, većina turista u Srbiju dolazi avionom. Na aerodromu je uspostavljen sistem vaučera za taksi prevoz, što je efikasna mera za suzbijanje nelegalnih taksista i pružanje sigurnosti putnicima.

Problemi sa plaćanjem karticama u taksi vozilima

Međutim, situacija postaje komplikovana kada je reč o plaćanju taksi usluga. Dok putnici koji plaćaju gotovinom nemaju problema, oni koji žele da plate karticom često se suočavaju sa dugim čekanjem. Prema navodima Udruženja taksista, oko 90% vozila poseduje POS terminale, ali ih vozači nerado koriste zbog kašnjenja u isplati i bankarske provizije od približno 1,7%.

Aleksandar Bjelić, predsednik Taksi udruženja Srbije, priznaje problem: "Slažem se da to stvara dodatni trošak, ali to nije opravdanje za nekorišćenje čitača kartica, posebno na autobuskoj stanici i aerodromu." Ova situacija posebno pogađa strane turiste koji često nemaju lokalnu valutu pri dolasku.

Inicijative za unapređenje taksi usluga

Gradska Skupština Beograda prepoznaje ovaj problem i najavljuje promene. Sekretarijat za javni prevoz priprema izmene i dopune Odluke o taksi prevozu i Pravilnika o radu. Ove promene će propisati obavezno posedovanje POS terminala za taksiste koji prevoze putnike sa dolaznog terminala aerodroma, čime će se obezbediti mogućnost bezgotovinskog plaćanja.

Nedostatak parking mesta za turističke autobuse

Drugi značajan izazov za turističku infrastrukturu Beograda je nedostatak adekvatnog parkinga za turističke autobuse. U celom gradu postoji samo osam lokacija predviđenih za parkiranje ovih vozila:

  • Zemunski kej
  • Tržni centar Ušće
  • Pristanište
  • Studentski trg
  • Skadarlija
  • Pionirski park
  • Muzej 25. maj
  • Hram Svetog Save

Vladimir Vlaho iz turističke agencije "Sabra travel" ističe problem ograničenog vremena parkiranja: "Zadržavanje autobusa na ovim mestima je ograničeno na 15 minuta, što je nedovoljno za obilazak većine atrakcija. Na primer, Hram Svetog Save se ne može obići za tako kratko vreme." Ovo prisiljava vozače da pomeraju autobuse sa parkinga i traže alternativna mesta čekanja, što stvara logističke probleme i smanjuje efikasnost turističkih obilazaka.

Izazovi rečnog turizma

Rečni turizam u Beogradu takođe se suočava sa infrastrukturnim izazovima. Ivana Mihailović iz Prvog parobrodskog društva objašnjava: "Luka Beograd može istovremeno da primi šest brodova. Za jedan brod nam obično treba četiri autobusa, a na parkingu imamo samo šest mesta. To znači da svaki put kada imamo više od dva broda, suočavamo se sa ozbiljnim problemom parkiranja."

Ovi izazovi se ne odnose samo na organizovane turističke grupe. Individualni posetioci koji dolaze sopstvenim vozilima takođe se suočavaju sa poteškoćama u pronalaženju parking mesta, često primorani da traže alternativne opcije poput javnih garaža.

Bezbednost pešaka i saobraćajna kultura

Dodatni aspekt koji utiče na iskustvo turista u Beogradu je bezbednost pešaka. Mnogi posetioci su iznenađeni ponašanjem dostavljača na biciklima koji često neoprezno voze po pešačkim zonama. Ova situacija stvara potencijalno opasne situacije kako za turiste, tako i za lokalno stanovništvo, naglašavajući potrebu za boljom regulacijom i edukacijom o saobraćajnoj kulturi u gradu.

U zaključku, iako Beograd beleži značajan rast turizma, turistička infrastruktura grada zahteva ozbiljna unapređenja. Rešavanje problema parkinga za turističke autobuse, poboljšanje sistema plaćanja u taksijima i unapređenje bezbednosti pešaka su ključni koraci ka stvaranju boljeg turističkog iskustva i daljeg razvoja turističkog potencijala srpske prestonice.