Crnogorski saobraćajni sektor suočava se sa brojnim izazovima, od zastarelih železničkih sistema do potrebe za modernizacijom aerodroma. Saobraćaj Crne Gore zahteva sveobuhvatnu reformu kako bi se unapredila povezanost i ekonomski razvoj zemlje.
Izazovi u železničkom prevozu Crne Gore
Železnički prevoz u Crnoj Gori suočava se sa značajnim poteškoćama zbog dugogodišnjeg nedostatka ulaganja. Ministarka saobraćaja, Maja Vukićević, naglašava da je trenutni nivo usluge iznenađujuće dobar s obzirom na okolnosti, ali da je neophodno hitno unapređenje.
Jedan od ključnih problema je održavanje železničkih voznih sredstava. Ministarka je otkrila da je u toku proces spajanja firmi zaduženih za održavanje i prevoz, što bi trebalo da poboljša efikasnost. Međutim, to je samo početak neophodnih reformi.
Planovi za rekonstrukciju pruge Bar-Beograd
Rekonstrukcija pruge od Bara do Beograda predstavlja prioritet za ministarstvo. Vukićević ističe da je bespotrebno ulagati u novu železničku infrastrukturu ako sama pruga nije u dobrom stanju. Ovaj ambiciozni projekat zahteva značajna finansijska sredstva i podršku EU.
Crna Gora je već obezbedila 112 miliona evra granta i isto toliko kredita od EBRD-a za početak radova na deonici od Bara do Golubovaca. Ministarka očekuje da će rekonstrukcija početi naredne godine, sa mogućim preliminarnim radovima na mostovima i konstrukcijama već ove godine.
Saradnja sa Srbijom u domenu železničkog saobraćaja
Vukićević je naglasila važnost saradnje sa Srbijom u održavanju železničkog saobraćaja tokom rekonstrukcije. Nakon razgovora sa srpskim ministrom Goranom Vesićem, postignut je dogovor o održavanju veze između Bara i Beograda uprkos radovima na pruzi.
Dodatno, ministarka je spomenula uspešno otpisivanje kamate od približno 565.000 evra koju Montekargo duguje železnicama Srbije, očekujući skoro potvrđivanje ovog poteza od strane srpske vlade.
Napredak u izgradnji auto-puta
Što se tiče drumskog saobraćaja, u toku je tender za izbor izvođača radova na deonici auto-puta od Andrijevice do Mateševa, dužine 22 kilometra. Ministarka očekuje potpisivanje ugovora do kraja godine, sa projektovanim rokom završetka druge faze od pet godina.
Vukićević se nada da će se prvi deo izrade glavnog projekta završiti u kraćem roku, što bi moglo ubrzati celokupan proces izgradnje. Ovaj projekat je od ključnog značaja za unapređenje drumske infrastrukture Crne Gore.
Izazovi i planovi za crnogorske aerodrome
Ministarka je kritikovala nedavnu odluku Aerodroma Crne Gore o povećanju taksi za low cost kompanije, ocenivši je kao izuzetno štetnu za reputaciju i konkurentnost crnogorskih aerodroma u regionu. Ova odluka je rezultirala gubitkom određenih avio-linija i negativno uticala na poslovanje.
Međutim, Vukićević je najavila razgovore sa direktorom Aerodroma, Rokom Tolićem, i predsednicom borda, Jelenom Maraš, o mogućnosti snižavanja taksi. Prema njenim rečima, postignut je određeni dogovor o novoj ponudi za low cost kompanije, i očekuje se skoro definisanje ovih uslova.
U zaključku, saobraćaj Crne Gore suočava se sa brojnim izazovima, ali postoje konkretni planovi za unapređenje. Od rekonstrukcije železničke pruge do izgradnje auto-puta i poboljšanja uslova na aerodromima, ove inicijative imaju potencijal da značajno unaprede povezanost i ekonomski razvoj zemlje.