Industrija drvne ambalaže u Srbiji suočava se sa značajnim izazovima, uprkos velikom broju registrovanih proizvođača. Ovaj sektor pokazuje znakove krize, što se ogleda u smanjenju ukupne dobiti i nestabilnosti tržišta.
Trenutno stanje industrije drvne ambalaže
U Srbiji trenutno posluje 680 proizvođača drvne ambalaže, što ukazuje na značajnu zastupljenost ove industrije u zemlji. Međutim, finansijski rezultati za 2023. godinu otkrivaju zabrinjavajući trend. Ukupna dobit sektora iznosila je približno 234 miliona dinara, što predstavlja dramatičan pad u poređenju sa prethodnom godinom kada je ostvarena dobit od oko 1,4 milijarde dinara.
Ovaj oštri pad profitabilnosti jasno ukazuje na ozbiljnu krizu sa kojom se suočava industrija drvne ambalaže. Razlozi za ovu situaciju su višestruki i kompleksni, uključujući globalne ekonomske faktore, lokalne tržišne uslove i specifične izazove industrije.
Izazovi sa kojima se suočavaju proizvođači
Milan Vajagić, direktor kompanije ProWood iz Beočina, pruža uvid u konkretne probleme sa kojima se suočavaju proizvođači. On ističe da su cene ulaznih sirovina i dalje izuzetno visoke, što značajno opterećuje proizvođače. Dodatno, nestabilnost globalnog tržišta ima direktan uticaj na poslovanje, posebno manjih proizvođača koji imaju ograničene resurse za prilagođavanje tržišnim fluktuacijama.
Vajagić takođe navodi specifične izazove vezane za kvalitet sirovine. Vremenske nepogode u Vojvodini tokom prethodne godine rezultirale su sirovinom lošijeg kvaliteta, što dodatno komplikuje proizvodnju i potencijalno utiče na kvalitet finalnih proizvoda.
Konkurencija je još jedan značajan faktor koji oblikuje tržište. Vajagić objašnjava: "Vojvodina je ratarska, a s druge strane svako selo ima po dve pilane i kada ne znaju šta da rade – rade isto što i mi, i izlaze na tržište sa nekom svojom ambalažom". Ova situacija stvara pritisak na cene i potencijalno dovodi do nelojalne konkurencije, što dodatno otežava poslovanje etabliranim proizvođačima.
Poslovanje kompanije ProWood kao primer industrije
Kompanija ProWood, osnovana 2008. godine sa sedištem u Beočinu, specijalizovana je za proizvodnju drvenih paleta, sanduka i drugih elemenata od drveta. Uprkos izazovnim tržišnim uslovima, ProWood je u prošloj godini uspeo da ostvari dobit od približno 11 miliona dinara, uz ukupne prihode od oko 226 miliona dinara.
Vajagić ističe da kompanija opstaje zahvaljujući stabilnoj bazi klijenata i planiranoj proizvodnji. Međutim, on naglašava da je situacija daleko od idealne: "U našoj delatnosti je stanje izuzetno teško". ProWood pretežno plasira svoje proizvode na domaće tržište, što čini oko 95% njihovog poslovanja. Razlog za ovo je priroda proizvoda - drvena ambalaža je kabasta i visoki troškovi transporta otežavaju izvoz.
Potreba za državnom podrškom i poređenje sa Evropom
Vajagić ističe potrebu za većom podrškom države industriji drvne ambalaže. On poredi situaciju u Srbiji sa ostatkom Evrope, gde proizvođači često dobijaju značajne subvencije: "U ostatku Evrope je lakše ljudima koji se bave ovom delatnošću, jer im države daju subvencije od 50 do 80 odsto pomoću kojih proizvođači kupuju nove i tehnološki moderne mašine".
Ova razlika u pristupu stvara nejednake uslove na tržištu. Evropski proizvođači, nakon korišćenja subvencionisane opreme nekoliko godina, često prodaju mašine srpskim proizvođačima po istim cenama po kojima su ih kupili. Vajagić smatra da je u trenutnoj situaciji isplativije podići bankarski kredit za obnovu proizvodnog pogona nego čekati na državnu podršku.
Izazovi radne snage i budućnost industrije
Pored finansijskih i tržišnih izazova, industrija se suočava i sa problemima vezanim za radnu snagu. Vajagić ističe da je segment radne snage problematičan, sa posebnim izazovima u zapošljavanju i zadržavanju stranih radnika. On takođe primećuje da je mladih radnika sve manje, uprkos tome što posao nije previše fizički zahtevan.
"Posao nije dinamičan, ume da bude monoton, a to mlađima nije zanimljivo", objašnjava Vajagić, ukazujući na potrebu za inovativnim pristupima u privlačenju i zadržavanju radne snage u industriji.
Vodeće kompanije u sektoru
Uprkos opštim izazovima u industriji, neke kompanije uspevaju da ostvare pozitivne rezultate. Prema podacima bonitetne kuće CompanyWall, preduzeće Banija-Pal iz Temerina prednjači u sektoru. Ova kompanija je u 2023. godini ostvarila dobit od približno 213 miliona dinara, sa ukupnim prihodima od oko 1,9 milijardi dinara i 185 zaposlenih.
Druge uspešne firme uključuju SZR Frka iz Čerevića, koja je zabeležila rast dobiti na oko 22 miliona dinara, i Zanatski div iz Kule, sa dobiti od približno 20 miliona dinara u 2023. godini. Ovi primeri pokazuju da, uprkos izazovima, postoji prostor za uspeh u industriji drvne ambalaže.
Zaključak i perspektive
Industrija drvne ambalaže u Srbiji nalazi se na prekretnici. Suočena sa nizom izazova, od visokih troškova sirovina do problema sa radnom snagom, sektor zahteva strateški pristup za održiv razvoj. Ključni faktori za budući uspeh uključuju inovacije u proizvodnji, prilagođavanje tržišnim trendovima i potencijalnu državnu podršku.
Uprkos trenutnim poteškoćama, primeri uspešnih kompanija pokazuju da postoji potencijal za rast i razvoj. Međutim, to će zahtevati prilagođavanje novim tržišnim uslovima, ulaganje u tehnologiju i razvoj ljudskih resursa. Budućnost industrije drvne ambalaže u Srbiji zavisiće od sposobnosti proizvođača da se prilagode izazovima i iskoriste nove prilike na tržištu.