Uvođenje elektronskog fakturisanja u Srbiji predstavlja značajan korak ka modernizaciji poslovnih procesa, ali sa sobom nosi brojne izazove i prepreke koje usporavaju njegovu efikasnu implementaciju. Ovaj članak analizira trenutno stanje sistema, identifikuje ključne probleme i predlaže rešenja za unapređenje.
Trenutno stanje elektronskog fakturisanja u Srbiji
Elektronsko fakturisanje u Srbiji zamišljeno je kao revolucionarni korak ka efikasnijoj i transparentnijoj poslovnoj praksi. Međutim, realnost implementacije otkrila je niz nedostataka koji opterećuju korisnike sistema. Savet stranih investitora (FIC) u svojoj Beloj knjizi ističe da su ključni standardi elektronskog fakturisanja, kako evropski tako i srpski, nedovoljno transparentni i teško dostupni javnosti.
Ova situacija stvara značajne poteškoće za pravne subjekte, koji su primorani da samostalno istražuju kompleksnu zakonsku regulativu. To dovodi do konfuzije oko osnovnih pojmova poput "račun", "e-faktura" i "datum prometa". Nedostatak jasnih smernica i javno dostupnih informacija ne samo da usporava implementaciju sistema, već i otvara prostor za potencijalne greške i neusklađenosti.
Kontradiktornosti u zakonskoj regulativi
Jedna od glavnih prepreka efikasnoj digitalizaciji je neusklađenost između Zakona o PDV-u i novog sistema elektronskog fakturisanja. Zakon i dalje zahteva papirne potvrde za određene transakcije, poput storniranih faktura, što je u direktnoj suprotnosti sa idejom potpune digitalizacije. SEF trenutno ne podržava elektronsku verifikaciju takvih dokumenata, što stvara dodatno administrativno opterećenje za korisnike.
Umesto da pojednostavi proces, elektronsko fakturisanje je u nekim aspektima dovelo do dupliranja administrativnih obaveza. Podaci o PDV-u se unose u dva odvojena sistema - e-Porezi (Poreska uprava) i SEF (Ministarstvo finansija), što zahteva dvostruki rad i povećava mogućnost grešaka. Dodatno, nepostojanje integracije između SEF-a i sistema fiskalizacije predstavlja propuštenu priliku za pojednostavljenje evidencije i smanjenje administrativnog opterećenja.
Izazovi u implementaciji i prilagođavanju
Implementacija novih pravila elektronskog fakturisanja praćena je nizom problema. Iako su izmene Pravilnika o elektronskom fakturisanju najavljivane unapred, poreskim obveznicima je ostavljeno svega 25 dana za prilagođavanje, što je ocenjeno kao nedovoljno vreme za adekvatnu pripremu. Ovaj kratak rok je dodatno otežan činjenicom da sam SEF sistem nije bio tehnički spreman na vreme, što je stvorilo dodatne komplikacije u procesu tranzicije.
Pravilnik takođe ne pruža jasne smernice za razlikovanje pojedinačne i zbirne evidencije obračuna PDV-a, što stvara dodatnu konfuziju među korisnicima. Uvedeni rok od 10 dana za elektronsko evidentiranje predstavlja dodatno opterećenje za poreske obveznike, značajno skraćujući zakonom predviđeno vreme za podnošenje PDV prijave.
Preporuke za unapređenje sistema
Savet stranih investitora izneo je niz konkretnih preporuka za poboljšanje Zakona o elektronskom fakturisanju i funkcionisanje SEF sistema. Ove preporuke imaju za cilj smanjenje administrativnog opterećenja, povećanje jasnoće regulative i omogućavanje efikasnije digitalizacije poslovnih procesa.
Jedna od ključnih preporuka je obezbeđivanje jasnog i jednostavnog pristupa evropskim i srpskim standardima elektronskog fakturisanja. Trenutna situacija, gde su ovi dokumenti teško dostupni, značajno otežava razumevanje i pravilnu primenu zakona. Takođe se predlaže dodatno usklađivanje terminologije u PDV i SEF regulativi, posebno u vezi sa članom 42. Zakona o PDV-u, kako bi se izbegle nedoumice i olakšala primena propisa.
Uvođenje opcije za digitalno potpisivanje storniranih faktura u SEF-u je još jedna važna preporuka. Ova funkcionalnost bi značajno olakšala proces dokazivanja ispravki prethodnog PDV-a, smanjujući potrebu za papirnom dokumentacijom i ubrzavajući celokupan proces.
Predlozi za poboljšanje implementacije
FIC predlaže produženje perioda prilagođavanja na zakonske izmene sa trenutnih 25 dana na najmanje tri do šest meseci. Ovo bi poreskim obveznicima pružilo dovoljno vremena za neophodna tehnička podešavanja i prilagođavanje internih procesa. Dodatno, predlaže se ukidanje POPDV obrasca kako bi se eliminisalo dupliranje evidencije i smanjilo administrativno opterećenje.
Savet takođe ističe potrebu za unapređenjem SEF sistema kako bi omogućio automatsku proveru formalne ispravnosti elemenata e-faktura, uključujući logičke i matematičke provere. Ova funkcionalnost bi značajno smanjila broj grešaka i ubrzala proces fakturisanja. Predlaže se i usklađivanje roka za elektronsko evidentiranje obračuna PDV-a sa rokom za podnošenje PDV prijava - do 15. u mesecu za prethodni mesec, čime bi se eliminisala konfuzija i dodatne administrativne obaveze.
Zaključak i budući koraci
Iako elektronsko fakturisanje predstavlja značajan korak ka digitalizaciji poslovanja u Srbiji, trenutna implementacija sistema suočava se sa brojnim izazovima. Potrebne su sveobuhvatne reforme i unapređenja kako bi se ostvarili puni potencijali ovog sistema i olakšalo poslovanje privrednim subjektima.