Izvor: Biznis.rs | Foto: Shutterstock

Izazovi elektronskog fakturisanja u Srbiji: Analiza i rešenja

Uvođenje elektronskog fakturisanja u Srbiji donelo je značajne promene u poslovanju, ali i niz izazova za privrednike i javni sektor. Ova analiza razmatra ključne probleme i predlaže potencijalna rešenja za unapređenje sistema.

Kompleksnost novog sistema elektronskog fakturisanja

Implementacija Zakona o elektronskom fakturisanju izazvala je brojne nedoumice među privrednicima u Srbiji. Sistem elektronskih faktura (SEF) uveden je sa ciljem modernizacije finansijskih procesa, ali je njegova primena otkrila niz praktičnih problema.

Jedan od glavnih izazova je usklađivanje elektronskog fakturisanja sa postojećim sistemom fiskalizacije. Novi Pravilnik o dopuni Pravilnika o porezu na dodatu vrednost, donet 20. maja, pokušao je da reši neke od ovih problema, ali je, prema mišljenju stručnjaka, dodatno zakomplikovao procedure.

Praktični problemi u primeni novog pravilnika

Snežana Mitrović, predsednica udruženja "Računovodstvena komora Srbije", ističe da novi pravilnik zahteva kompleksnije procedure. Na primer, kada predstavnik javnog sektora kupi robu na osnovu prava na reprezentaciju, proces sada uključuje nekoliko koraka:

  1. Prodavac izdaje fiskalni račun
  2. Kupac se vraća u preduzeće i piše izjavu o potrebi za e-fakturom
  3. Kupac se ponovo vraća u trgovinu
  4. Trgovac stornira prethodni račun i izdaje novu e-fakturu

Ova procedura ne samo da je komplikovana, već stvara i dodatno opterećenje za trgovce koji možda nisu adekvatno obučeni za ove nove procese.

Neusklađenost zakonskih okvira i tehničkih sistema

Mitrović ukazuje na ključni problem neusklađenosti između različitih zakonskih okvira i tehničkih sistema. Zakon o elektronskom fakturisanju oslobađa trgovce na malo obaveze izdavanja e-faktura za promet u skladu sa Zakonom o fiskalizaciji. Međutim, nedostatak veze između baze podataka ulaznih fiskalnih računa Poreske uprave i sistema e-faktura stvara praktične probleme u implementaciji.

Ova neusklađenost može dovesti do ozbiljnih posledica, uključujući potencijalni pad sistema i nemogućnost javnog sektora da plati robu uzetu na odloženo plaćanje.

Predlozi za unapređenje sistema elektronskog fakturisanja

Udruženja "Računovodstvena komora Srbije" i "Zaštitnik privrednika i preduzetnika Srbije" predlažu nekoliko mera za prevazilaženje trenutnih problema:

  • Odlaganje primene zakona o elektronskom fakturisanju
  • Privremeni povratak na Centralni registar dok se problemi ne reše
  • Unapređenje primene elektronske fiskalizacije
  • Uvođenje uplatnog računa prodavca na fiskalnim računima
  • Povezivanje sistema elektronskih faktura sa sistemom ulaznih faktura u Poreskoj upravi

Ovi predlozi imaju za cilj pojednostavljenje procesa i eliminaciju potrebe za višestrukim koracima propisanim novim Pravilnikom.

Budućnost elektronskog fakturisanja u Srbiji

Uprkos trenutnim izazovima, elektronsko fakturisanje predstavlja važan korak u modernizaciji srpskog poslovnog okruženja. Međutim, neophodno je pažljivo razmotriti praktične implikacije i prilagoditi sistem realnim potrebama privrednika i javnog sektora.

Stručnjaci se slažu da je ključno uspostaviti efikasnu komunikaciju između različitih sistema i baza podataka. Ovo bi omogućilo nesmetano funkcionisanje elektronskog fakturisanja i smanjilo administrativno opterećenje za sve učesnike u procesu.

U zaključku, iako elektronsko fakturisanje nosi potencijal za unapređenje poslovnih procesa u Srbiji, njegova uspešna implementacija zahteva pažljivo planiranje, fleksibilnost u primeni i kontinuirano prilagođavanje sistema povratnim informacijama iz prakse.