Izvor: Biznis.rs | Foto: Shutterstock

Istraživanje o trgovinskim maržama u Srbiji: Nova analiza tržišta

U cilju boljeg razumevanja tržišta i cena osnovnih životnih namirnica, Vlada Srbije je nedavno pokrenula novo istraživanje o trgovinskim maržama. Ova inicijativa ima za cilj da pruži sveobuhvatnu analizu strukture cena u maloprodajnim lancima širom zemlje.

Pozadina istraživanja o trgovinskim maržama

Vlada Srbije je zatražila od RZS-a da sprovede detaljno istraživanje o strukturi cena osnovnih životnih namirnica u maloprodajnim lancima za prvu polovinu 2024. godine. Ovo nije prvi put da se takvo istraživanje sprovodi; slična studija je realizovana i prethodne godine, takođe na inicijativu Vlade.

Prošlogodišnje istraživanje je donelo zanimljive rezultate, ukazujući da trgovačke marže nisu bile toliko visoke koliko je to sugerisalo paralelno istraživanje sprovedeno od strane Narodne banke. Ova diskrepancija u nalazima je podstakla potrebu za novom, detaljnijom analizom tržišta.

Finansiranje i metodologija novog istraživanja

Za sprovođenje ovog važnog istraživanja, Vlada Srbije je izdvojila značajna sredstva. Prema objavi u Službenom glasniku, RZS-u je dodeljeno približno 6 miliona dinara iz tekuće budžetske rezerve. Ova sredstva su namenjena za "obezbeđivanje nedostajućih sredstava potrebnih za sprovođenje istraživanja o trgovinskim maržama na cene odabranih proizvoda u maloprodaji", kako navodi Nova ekonomija.

RZS je potvrdio da će istraživanje obuhvatiti analizu strukture prodajnih cena za pažljivo odabrane proizvode, fokusirajući se prvenstveno na osnovne životne namirnice. Studija će obuhvatiti sve značajne maloprodajne lance u Srbiji, pružajući tako sveobuhvatan pregled tržišta.

Prethodni nalazi i njihov značaj

Prošlogodišnje istraživanje RZS-a je donelo nekoliko ključnih uvida u strukturu srpskog maloprodajnog tržišta. Studija je obuhvatila dva glavna aspekta: prihode od prodaje prehrambenih proizvoda u unutrašnjoj trgovini i strukturu prihoda od prodaje proizvoda prehrambene industrije.

Rezultati ovog istraživanja su objavljeni u publikaciji "Trendovi, IV kvartal 2023" pod naslovom "Istraživanje o maržama u trgovini i prehrambenoj industriji i njihov uticaj na cene hrane u Srbiji". Ovi nalazi su pružili dragocen uvid u dinamiku formiranja cena i distribuciju profita unutar lanca snabdevanja hranom.

Ključni nalazi prethodnog istraživanja

Jedan od najznačajnijih nalaza prošlogodišnjeg istraživanja je da je prosečna stopa bruto marže u subjektima u trgovini na malo prehrambenim proizvodima iznosila oko 14.9% u periodu od januara do aprila 2023. godine. Ovaj podatak je značajan jer pruža jasan uvid u profitne margine maloprodajnog sektora.

Međutim, još zanimljiviji je nalaz vezan za marže proizvođača. Istraživanje je otkrilo da su marže proizvođača u prvih šest meseci 2023. u proseku iznosile približno 54.1%, što je skoro 3.6 puta više od prosečne marže u trgovini na malo. Ovaj podatak baca novo svetlo na raspravu o formiranju cena i raspodeli profita u lancu snabdevanja hranom.

Struktura tržišta i koncentracija

Istraživanje je takođe pružilo uvid u strukturu i koncentraciju srpskog maloprodajnog tržišta. Analiza je pokazala da dvadeset vodećih subjekata u trgovini na malo, označenih kao "Vodećih 20", imaju dominantan udeo na tržištu. Ova grupa je kontrolisala oko 83% ukupnog prometa prehrambenih proizvoda, pri čemu su samo prva tri subjekta držala skoro polovinu tržišta, sa udelom od približno 48.9%.

Interesantno je da je prosečna stopa bruto marže za grupu "Vodećih 20" bila nešto niža od opšteg proseka, iznoseći oko 14.6%. Unutar ove grupe, postojale su značajne varijacije, sa najvišom prosečnom maržom od 23.8% i najnižom od 5.1%. S druge strane, grupa "Ostali", koja obuhvata manje trgovce, imala je nešto višu prosečnu maržu od 16.9%.

Značaj istraživanja za tržišnu konkurenciju

Istraživanje RZS-a o maržama je od izuzetnog značaja jer pruža retku priliku za uvid u neposredni profit od prodaje nakon eliminisanja troškova proizvoda. Ovakva analiza je ključna za razumevanje dinamike tržišta i potencijalnih problema u konkurenciji.

Paralelno sa ovim istraživanjem, Komisija za zaštitu konkurencije trenutno sprovodi sopstvenu analizu stanja konkurencije na tržištu prehrambenih proizvoda. Očekuje se da će rezultati ovog istraživanja dodatno osvetliti pitanja tržišne koncentracije i potencijalnih neravnoteža u srpskom prehrambenom sektoru.

Zaključak i budući koraci

Novo istraživanje o trgovinskim maržama koje sprovodi RZS predstavlja važan korak u razumevanju dinamike srpskog tržišta prehrambenih proizvoda. Očekuje se da će rezultati ove studije pružiti vredne uvide koji će pomoći u formulisanju budućih ekonomskih politika i regulatornih mera.

Dok čekamo rezultate ovog novog istraživanja, jasno je da analiza trgovinskih marži ostaje ključno pitanje za srpsku ekonomiju. Balansiranje interesa potrošača, trgovaca i proizvođača predstavlja složen izazov koji zahteva kontinuirano praćenje i analizu tržišnih trendova.