Nekada dominantan proizvođač poljoprivredne mehanizacije, IMT (Industrija mašina i traktora) doživljava preporod na srpskom tržištu. Ovaj članak istražuje kako se legendarni brend prilagođava novim tržišnim uslovima i planira povećanje svog udela na domaćem tržištu.
Oživljavanje IMT brenda kroz saradnju sa TAFE
Zahvaljujući strateškom partnerstvu sa indijskim gigantom TAFE, IMT brend je ponovo aktivan na srpskom tržištu. TAFE je 2018. godine preuzeo IMT, omogućivši nastavak proizvodnje traktora pod ovim prepoznatljivim imenom. Ova saradnja nije samo očuvala brend, već je i otvorila nove mogućnosti za plasman IMT traktora u Srbiji i Republici Srpskoj.
Slobodan Petrović, direktor operacija IMT-a, u ekskluzivnom intervjuu otkriva ambiciozne planove za jačanje pozicije brenda. Trenutni tržišni udeo od približno 13% u Srbiji samo je početak, a kompanija cilja na značajno povećanje u narednom periodu.
Novi modeli IMT traktora: Odgovor na zahteve moderne poljoprivrede
Ključni deo strategije za povećanje tržišnog udela je lansiranje novih modela traktora. Petrović najavljuje da će do jeseni 2023. godine na tržištu biti dostupni modeli IMT 577M i IMT 587M, snage 70 i 85 konjskih snaga. Ovi traktori, prethodno predstavljeni pod TAFE brendom na Poljoprivrednom sajmu u Novom Sadu, sada ulaze u serijsku proizvodnju pod IMT imenom.
Novi modeli su dizajnirani da zadovolje potrebe savremenih poljoprivrednika, nudeći kombinaciju snage, udobnosti i ekonomičnosti. Opremljeni su Euro 3 motorima i klimatizovanim kabinama, što odgovara zahtevima nove generacije poljoprivrednika koji očekuju visok nivo komfora tokom dugih radnih dana na njivi.
Promena generacije u poljoprivredi: Novi zahtevi tržišta
Petrović ističe značajnu promenu u strukturi kupaca na domaćem tržištu. Nova generacija poljoprivrednika, uglavnom ljudi oko 45 godina starosti, preuzima vođstvo u sektoru. Ovi moderni farmeri imaju drugačije zahteve od svojih prethodnika - traže veći komfor i spremni su da plate za kvalitet i udobnost.
Ova promena u demografiji kupaca utiče na strategiju razvoja novih modela traktora. IMT se prilagođava ovim trendovima, nudeći traktore koji kombinuju tradicionalnu pouzdanost brenda sa modernim tehnologijama i udobnošću.
"Zeleni" traktori: Budućnost poljoprivredne mehanizacije?
U kontekstu globalnog trenda "ozelenjavanja" industrije, Petrović se osvrće na mogućnosti proizvodnje električnih traktora. Iako smatra da je put do velikih električnih traktora još uvek dug, napominje da TAFE već ima spreman električni model od 26 konjskih snaga, koji je uspešno prošao terenska ispitivanja u Engleskoj.
Ovaj manji električni traktor pokazao se izuzetno efikasnim za specifične namene, poput rada u staklenicima ili na malim posedima gde je važno smanjiti emisiju štetnih gasova. Međutim, za velike poljoprivredne površine, ograničenja u kapacitetu baterija još uvek predstavljaju izazov za razvoj snažnijih električnih traktora.
IMT na evropskom tržištu: Izazovi i mogućnosti
TAFE, kao vlasnik IMT brenda, ima ambiciozne planove za evropsko tržište. Kompanija je razvila manji traktor do 28 konjskih snaga koji ispunjava sve EU standarde, dok su ostali modeli u procesu sertifikacije i pripreme za serijsku proizvodnju za EU tržište.
Petrović ističe da je IMT i dalje snažan brend ne samo u Srbiji i regionu, već i u zemljama poput Slovenije i Hrvatske. Međutim, TAFE trenutno favorizuje plasiranje sopstvenog brenda na tržištima EU i bivše Jugoslavije, ostavljajući otvorenu mogućnost za promenu ove strategije u budućnosti.
Cenovne strategije i tržišna konkurencija
Formiranje cena IMT traktora balansira između zahteva domaćeg tržišta i EU standarda. Novi modeli IMT 577M i 587M, koji stižu u polurasklopljenom stanju i sklapaju se u domaćem pogonu, očekuje se da će koštati nešto više od 30.000 evra, u zavisnosti od snage motora.
Međutim, IMT se suočava sa jakom konkurencijom na domaćem tržištu. Zahvaljujući sporazumima o slobodnoj trgovini sa Turskom, Belorusijom i nedavno Kinom, tržište je otvoreno za uvoz traktora bez carina. Ovo predstavlja dodatni izazov za domaću proizvodnju, ali Petrović veruje da će kvalitet i snaga IMT brenda biti ključni faktori u održavanju konkurentnosti.
Zaključak: Budućnost IMT traktora u Srbiji i regionu
Uprkos izazovima, budućnost IMT brenda izgleda obećavajuće. Kombinacija tradicije, kvaliteta i inovacija, uz podršku globalnog partnera TAFE, postavlja solidne temelje za rast. Novi modeli traktora, prilagođeni zahtevima moderne poljoprivrede, mogli bi biti ključ za povećanje tržišnog udela i oživljavanje nekadašnje slave IMT-a na domaćem i regionalnom tržištu.