Izvor: Biznis.rs | Foto: Shutterstock

Franšizing u Srbiji: Novi trendovi i mogućnosti

U svetu savremenog poslovanja, franšizing postaje sve značajniji model za širenje biznisa i prevazilaženje izazova na tržištu rada. Ovaj trend posebno dobija na značaju u Srbiji, gde se pojavljuju inovativni koncepti poput prodavnica bez radnika.

Revolucija u maloprodaji: Prodavnice bez radnika

Nedavno je objavljeno da će se sredinom jula u Beogradu otvoriti prva prodavnica bez radnika, što predstavlja prekretnicu u srpskoj maloprodaji. Ova nova franšiza, poznata kao Vendobox, funkcionisaće 24 sata dnevno i omogućiće kupcima da različite proizvode kupuju putem samouslužnih aparata.

Bogi Cvetković, primalac franšize za Srbiju i Hrvatsku, najavio je da će ova franšiza uskoro biti dostupna svim zainteresovanim preduzetnicima. Posebno je zanimljiva ponuda da prvih deset franšizera neće morati da plate ulaznu franšiznu naknadu, što značajno smanjuje početne troškove za pokretanje ovog biznisa.

Vendobox: Novi igrač na tržištu franšiza

Vendobox je relativno mlada franšiza, nastala pre otprilike godinu i po dana u Mađarskoj. Za kratko vreme, uspeli su da otvore čak 40 prodavnica, prvenstveno u Budimpešti, ali i u drugim gradovima Mađarske. Ovaj uspeh svedoči o potencijalu ovog poslovnog modela i njegovoj primenljivosti na različitim tržištima.

Bojana Vuković, konsultant za franšizing, objašnjava kako funkcioniše poslovni model Vendobox franšize: "Master franšiza podrazumeva da firma davalac jednom partneru u određenoj zemlji ili regionu daje pravo da upravlja čitavom franšiznom mrežom na toj teritoriji. U slučaju Vendoboxa, Bogi Cvetković je taj partner za Srbiju i Hrvatsku."

Prednosti franšiznog poslovanja

Franšizing kao poslovni model nudi brojne prednosti kako za davaoce, tako i za primaoce franšize. Za primaoce, to znači ulazak u već razrađen i dokazan poslovni sistem, uz podršku i obuku od strane davaoca franšize. S druge strane, davaoci franšize mogu brzo da prošire svoje poslovanje bez velikih ulaganja u infrastrukturu i ljudske resurse.

Vuković ističe da je Srbija vrlo povoljno tržište za razvoj franšiznog poslovanja, ali da još uvek postoji potreba za većom edukacijom i hrabrošću preduzetnika da se upuste u ovakve poduhvate. "Još uvek se franšizing sporo razvija u odnosu na Evropu, a posebno u odnosu na Ameriku, čak i sporije u odnosu na Hrvatsku, ali se kreće", objašnjava ona.

Domaće franšize: Potencijal za međunarodni uspeh

Interesantno je primetiti da sve više domaćih preduzetnika prepoznaje potencijal franšiznog poslovanja i odlučuje se da svoje uspešne biznise pretvori u franšize. Jedan od uspešnih primera je Beba Kids, koji već više od deset godina uspešno franšizira svoj biznis.

Vuković naglašava da ljudi u Srbiji koji su samostalno razvili posao i izgradili brend često nisu dovoljno svesni vrednosti svog znanja i iskustva. "To znanje može nekome biti zlata vredno, jer će mu uštedeti energiju, resurse i, pre svega, imaće dobru poslovnu ideju u rukama", kaže ona.

Budućnost franšizinga u Srbiji

Uprkos sporom razvoju u poređenju sa nekim drugim zemljama, franšizing u Srbiji pokazuje znake rasta i napretka. Pojava novih koncepata poput Vendoboxa svedoči o spremnosti tržišta da prihvati inovativne poslovne modele.

Stručnjaci predviđaju da će u narednim godinama doći do daljeg razvoja franšiznog poslovanja u Srbiji, posebno u sektorima maloprodaje, usluga i ugostiteljstva. Ovo će otvoriti nove mogućnosti za preduzetnike koji žele da pokrenu sopstveni biznis, ali i za one koji žele da prošire postojeće poslovanje.

Za kraj, važno je napomenuti da uspeh u franšizingu zavisi od mnogo faktora, uključujući izbor pravog brenda, lokaciju, tržišne uslove i sposobnost franšizera da efikasno upravlja poslovanjem. Međutim, uz pravu pripremu i podršku, franšizing može biti izuzetno uspešan model za rast i razvoj biznisa u Srbiji.