Američki automobilski gigant Ford suočava se sa značajnim izazovima na evropskom tržištu, što je rezultiralo planovima za smanjenje radne snage u narednim godinama. Ova odluka odražava šire trendove u automobilskoj industriji, uključujući usporavanje potražnje za električnim vozilima i rastuću konkurenciju iz Kine.
Ford-ov plan smanjenja radne snage u Evropi
Ford je objavio plan za ukidanje približno 4.000 radnih mesta širom Evrope do kraja 2027. godine. Ovaj potez će najviše pogoditi oko 3.000 zaposlenih u Nemačkoj i gotovo 800 u Velikoj Britaniji, što čini otprilike 14% ukupne Ford-ove radne snage u Evropi. Implementacija ovih mera još uvek je u fazi pregovora sa sindikatima, što ukazuje na složenost procesa i potencijalne izazove u postizanju konsenzusa.
Džim Ferli, izvršni direktor Ford-a, istakao je da će proizvodnja električnih vozila zahtevati značajno manju radnu snagu u poređenju sa tradicionalnim vozilima sa motorima sa unutrašnjim sagorevanjem. Konkretno, Ferli procenjuje da će biti potrebno čak 40% manje radnika za proizvodnju električnih automobila.
Širi kontekst automobilske industrije
Ford-ova odluka nije izolovan slučaj u automobilskoj industriji. Globalni proizvođači automobila suočavaju se sa višestrukim izazovima, uključujući:
- Usporavanje rasta prodaje električnih vozila
- Pojačanu konkurenciju kineskih proizvođača
- Strože propise o emisijama u EU i Velikoj Britaniji
- Smanjenje ili ukidanje vladinih subvencija za kupovinu električnih vozila
Kao primer ovih trendova, kompanija Volkswagen takođe razmatra zatvaranje najmanje tri fabrike u Nemačkoj i ukidanje desetina hiljada radnih mesta. Ova odluka je delimično podstaknuta gubitkom tržišnog udela u Kini i slabom potražnjom u Evropi.
Specifični izazovi za Ford u Evropi
Ford se već duži niz godina bori sa finansijskim gubicima na evropskom tržištu. Kao odgovor na ove izazove, kompanija je preduzela nekoliko strategijskih koraka:
- Smanjenje broja modela automobila u ponudi
- Fokusiranje na profitabilnije segmente tržišta
- Investiranje u transformaciju proizvodnih kapaciteta za električna vozila
Uprkos ovim naporima, Ford se suočava sa dodatnim izazovima u proizvodnji električnih vozila. Na primer, kompanija je nedavno najavila smanjenje proizvodnje svog novog električnog SUV modela Explorer, koji je razvijen u Nemačkoj. Ova odluka će dovesti do daljeg smanjenja radnih sati u Ford-ovom pogonu u Kelnu, gde je uloženo približno dve milijarde dolara za prilagođavanje fabrike proizvodnji električnih vozila.
Reakcije i potencijalna rešenja
Suočen sa ovim izazovima, Ford je pozvao nemačku vladu da preduzme mere za poboljšanje tržišnih uslova i pruži veću fleksibilnost u postizanju ciljeva vezanih za emisije. Ovo ukazuje na potrebu za boljom saradnjom između industrije i vlade u rešavanju kompleksnih izazova tranzicije ka električnoj mobilnosti.
Istovremeno, u Volkswagen-u, radnici su pokazali spremnost na kompromis. Ponudili su da se odreknu budućih povećanja plata u vrednosti od oko 1,5 milijardi evra, pod uslovom da rukovodstvo pristane na smanjenje bonusa, smanjenje dividendi i odustajanje od planova za zatvaranje fabrika. Ovaj potez ilustruje složenost pregovora između radnika i uprave u trenutku kada se industrija suočava sa značajnim strukturnim promenama.
U zaključku, smanjenje radne snage koje Ford planira u Evropi odražava šire izazove sa kojima se suočava automobilska industrija. Tranzicija ka električnim vozilima, pojačana konkurencija i promenljivi tržišni uslovi zahtevaju od kompanija da preispitaju svoje strategije i prilagode se novoj realnosti automobilskog tržišta.