Nacionalna asocijacija turističkih agencija Srbije (YUTA) trenutno se suočava sa ozbiljnom finansijskom krizom, što predstavlja značajan izazov za turističku industriju zemlje. Blokada računa asocijacije i potencijalno gašenje organizacije moglo bi imati dalekosežne posledice za srpski turizam.
Finansijska blokada YUTA-e: Uzroci i posledice
Račun YUTA-e, ključne organizacije u srpskom turizmu, blokiran je već nedelju dana. Prema podacima dostupnim na sajtu NBS, blokada je nastupila usled prinudne naplate. Ukupan iznos blokade iznosi približno 16,3 miliona dinara, što je ekvivalentno sumi od gotovo 140.000 evra.
Aleksandar Seničić, predsednik YUTA-e, u izjavi za novine "Danas" objasnio je da koreni ovog problema sežu do početka pandemije korona virusa 2020. godine. Asocijacija je bila suočena sa izazovom održavanja finansijske stabilnosti u periodu kada je turistička industrija doživela drastičan pad aktivnosti.
Osiguranje putovanja: Ključni faktor u finansijskoj krizi
YUTA je, kao posrednik između turističkih agencija i osiguravajućih društava, obezbeđivala garancije putovanja za svoje članice. Ovaj model poslovanja pokazao se uspešnim u normalnim okolnostima, omogućavajući putnicima da dobiju refundaciju u slučaju propasti agencija.
Međutim, izbijanje pandemije korona virusa drastično je promenilo situaciju. Mnoge turističke agencije, suočene sa gotovo potpunim prestankom poslovanja, odbile su da plate premije osiguranja. Seničić procenjuje da je ukupan promet osiguranja u tom periodu iznosio između 500.000 i 600.000 evra.
Dugovanja i pokušaji rešavanja krize
Glavni poverilac YUTA-e je osiguravajuće društvo DDOR, koje je, prema Seničićevim rečima, u saosiguranju sa drugim kompanijama. Asocijacija je uspela da izmiri dugovanja prema drugim osiguravajućim kućama, ali je najveći dug ostao prema DDOR-u.
YUTA je pokušala da reši problem na različite načine:
- Vraćanje više od polovine duga kroz pozajmice od agencija članica tokom 2022. i 2023. godine
- Predlog reprograma ostatka duga sa rokom otplate do septembra 2023. godine
- Traženje pomoći od sponzora, države i drugih institucija
- Predlog dugoročnog marketinškog ugovora sa osiguravajućim društvom
Uprkos ovim naporima, YUTA nije uspela da pronađe adekvatno rešenje za otplatu duga. Osiguravajuće društvo je pre otprilike 15-20 dana odbilo dalje pregovore, što je dovelo do eskalacije situacije i blokade računa.
Budućnost YUTA-e i implikacije za turistički sektor
Trenutna situacija postavlja ozbiljna pitanja o budućnosti YUTA-e i njenom uticaju na turistički sektor Srbije. Asocijacija okuplja 170 turističkih agencija i deluje kao strukovna neprofitna organizacija već gotovo 70 godina, od svog osnivanja 16. aprila 1954. godine.
Seničić najavljuje hitne mere za rešavanje krize:
- Sastanak Upravnog odbora
- Niz sastanaka sa relevantnim stranama u narednim danima
- Mogućnost nove participacije agencija članica kroz pozajmice
Ipak, predsednik YUTA-e priznaje da trenutno ne vidi jasno rešenje problema, osim potencijalne finansijske pomoći od strane agencija članica. Ova situacija naglašava potrebu za sistemskim rešenjima u turističkoj industriji, posebno u kontekstu nepredviđenih kriza poput pandemije.
U zaključku, finansijska kriza YUTA-e predstavlja značajan izazov ne samo za samu organizaciju, već i za celokupnu turističku industriju Srbije. Rešavanje ovog problema zahteva koordinisani napor svih relevantnih aktera u sektoru, uključujući turističke agencije, osiguravajuća društva i državne institucije. YUTA, kao ključni faktor u srpskom turizmu, mora pronaći održivo rešenje kako bi nastavila svoju misiju podrške i razvoja turističke delatnosti u zemlji.