Kompanija Stellantis nedavno je objavila cene za svoj novi model Fiat Grande Panda, koji će se proizvoditi u Kragujevcu. Ova vest je izazvala veliko interesovanje u automobilskoj industriji i među ekonomskim stručnjacima.
Cenovni okvir nove Fiat Grande Pande
Prema najnovijim informacijama, električna verzija Fiat Grande Pande će koštati najviše 25.000 evra, dok će hibridna varijanta biti dostupna za manje od 19.000 evra. Ove cene su postavljene sa ciljem da se obezbedi konkurentnost na evropskom tržištu, posebno u segmentu malih gradskih automobila.
Olivije Fransoa, generalni direktor Fiata, naglasio je na proslavi 125. rođendana kompanije u Torinu da je povoljna cena automobila jedan od ključnih prioriteta njihove strategije. Ova izjava ukazuje na Fiatovu posvećenost održavanju pristupačnosti svojih modela, uprkos rastućim troškovima proizvodnje i tehnološkim inovacijama.
Stručna analiza cenovne konkurentnosti
Biznis.rs je kontaktirao dvojicu istaknutih domaćih ekonomista, Ivana Nikolića i Dušana Markovića, kako bi dobio stručno mišljenje o cenovnoj konkurentnosti novog modela. Njihova analiza pruža zanimljiv uvid u potencijalni tržišni uspeh "naše Pande".
Prof. dr Dušan Marković sa Ekonomskog fakulteta Univerziteta u Beogradu ističe da Fiat Grande Panda pripada klasi "povoljnih" automobila, koji se suočavaju sa najjačom konkurencijom, posebno od strane kineskih proizvođača. Međutim, on smatra da objavljene cene predstavljaju dobru startnu poziciju za Fiat na evropskom tržištu.
Marković naglašava: "Iako postoje slični kineski modeli koji su jeftiniji, oni nisu imali značajan uspeh na evropskom tržištu. Razlozi za to uključuju lojalnost brendu, razvijenost servisne mreže i podršku kupcima." On dodaje da pri donošenju odluke o kupovini automobila, cena jeste izuzetno važan, ali ne i jedini faktor.
Tržišni potencijal i ciljana grupa kupaca
Ivan Nikolić, urednik MAT-a, ističe da iza odluke o cenama stoje ozbiljne kalkulacije i istraživanja tržišta. On ukazuje na činjenicu da su cene električnih i hibridnih vozila generalno više od automobila sa tradicionalnim motorima sa unutrašnjim sagorevanjem.
Nikolić objašnjava: "Gotovo da nema modela evropskog proizvođača čija je cena niža od 22 ili 23 hiljade evra u ovom segmentu. Stoga, cene nove Pande predstavljaju konkurentnu ponudu, posebno za tržišta zemalja Mediterana, gde su mali automobili tradicionalno popularni."
Eksperti se slažu da Fiat Grande Panda ima potencijal da pronađe svoju tržišnu nišu, ciljajući prvenstveno na mlade, samce ili parove kojima je potreban mali gradski automobil. Ovakvo pozicioniranje moglo bi da obezbedi stabilan plasman od oko 60.000 jedinica godišnje u Evropi, sa dodatnim potencijalom na drugim tržištima.
Uticaj na srpsku ekonomiju
Proizvodnja Fiat Grande Pande u Kragujevcu mogla bi imati značajan pozitivan uticaj na srpsku ekonomiju. Ivan Nikolić procenjuje da bi ova proizvodnja mogla doprineti privrednom rastu Srbije sa približno jednim procentnim poenom, što predstavlja značajan ekonomski podsticaj.
Ovaj projekat ne samo da će otvoriti nova radna mesta u automobilskoj industriji, već će takođe stimulisati razvoj pratećih industrija i dobavljača. To bi moglo dovesti do povećanja izvoza i poboljšanja trgovinskog bilansa Srbije.
Izazovi i perspektive na globalnom tržištu
Uprkos optimističnim prognozama, Fiat Grande Panda će se suočiti sa značajnim izazovima na globalnom tržištu. Konkurencija u segmentu malih električnih i hibridnih automobila postaje sve intenzivnija, sa sve većim brojem proizvođača koji ulaze u ovaj sektor.
Stručnjaci ističu da fokus Stellantisa na evropsko tržište predstavlja mudru strategiju. Nikolić objašnjava: "Mali automobili evropskih proizvođača nemaju značajne šanse na američkom ili azijskom tržištu u ovoj cenovnoj kategoriji. Stoga je koncentracija na evropsko tržište logičan potez."
Dodatni izazov predstavlja i trend "zatvaranja" proizvođača u svoja matična tržišta i odustajanje od globalne ekspanzije. Međutim, za Fiat Grande Pandu ovo ne bi trebalo da predstavlja problem, s obzirom na ciljanu prodaju od 100.000 jedinica godišnje, od čega bi većina bila plasirana u Evropi.
U zaključku, nova Fiat Grande Panda iz Kragujevca pokazuje potencijal da bude cenovno konkurentna na evropskom tržištu, posebno u segmentu električnih i hibridnih malih automobila. Njen uspeh će zavisiti od sposobnosti Fiata da balansira između pristupačne cene i kvaliteta, kao i da se efikasno pozicionira u odnosu na rastuću konkurenciju iz Kine i drugih zemalja.