Izvor: Biznis.rs | Foto: Biznis.rs

Fenomen Crnog petka: Globalni uticaj na potrošačke navike

Crni petak, prvobitno američki fenomen, transformisao se u globalni praznik kupovine koji značajno utiče na ekonomije širom sveta. Ovaj članak istražuje evoluciju Crnog petka, njegove ekonomske implikacije i promene u potrošačkim navikama.

Evolucija Crnog petka kao globalnog fenomena

Crni petak, koji se tradicionalno obeležava poslednjeg petka u novembru, prerastao je iz jednodnevnog događaja u produženi period intenzivne potrošnje. Mnogi trgovci sada proširuju svoje akcije na čitavu nedelju, pa čak i duže, stvarajući tzv. "Crnu nedelju" ili "Crni mesec". Ova praksa je dovela do značajnog povećanja obima prodaje i prihoda za maloprodajni sektor.

Statistički gledano, period Crnog petka obično obuhvata vreme od poslednjeg petka u novembru do kraja meseca. Svake godine se beleže novi rekordi u prodaji, pri čemu SAD prednjače u ovom trendu. Na primer, u 2023. godini, samo tokom jednog dana, online prodaja u SAD-u dostigla je skoro 10 milijardi dolara, što ilustruje ogromnu ekonomsku moć ovog fenomena.

Uticaj online prodaje na Crni petak

Online prodaja igra sve značajniju ulogu u uspehu Crnog petka. U 2023. godini, prosečan online kupac u SAD potrošio je približno 313 dolara tokom ovog dana. Gigant e-trgovine Amazon obuhvatio je skoro 18% ukupne online prodaje, demonstrirajući dominaciju velikih platformi u ovom segmentu tržišta.

Predviđanja za budućnost su optimistična. Očekuje se da će do 2028. godine online prodaja tokom Crnog petka u SAD premašiti 12 milijardi dolara. Ovaj trend ukazuje na kontinuirani rast značaja digitalnog tržišta u prazničnoj sezoni kupovine.

Ekonomski i geopolitički faktori koji utiču na Crni petak

Uprkos pozitivnim prognozama, ekonomski i geopolitički faktori mogu uticati na rezultate Crnog petka. Negativni ekonomski trendovi, kao što su inflacija i nestabilnost tržišta, u kombinaciji sa geopolitičkim tenzijama poput rata u Ukrajini i krize na Bliskom Istoku, mogu umanjiti entuzijazam potrošača, posebno u Evropi.

Istraživanja pokazuju da su evropski potrošači postali oprezniji u svojim kupovnim navikama. Prema studiji koju je sprovela američka platforma Klaviyo, čak 88% od 8.000 ispitanika izjavilo je da će pažljivije birati poklone zbog inflacije i trenutne ekonomske situacije. Međutim, interesantno je da većina ispitanika (80%) ne planira da smanji obim kupovine tokom prazničnog perioda u poređenju sa prethodnom godinom.

Generacijske razlike u potrošačkim navikama

Analiza potrošačkih navika različitih generacija otkriva zanimljive trendove. Pripadnici Generacije Z u Evropi pokazuju tendenciju povećanja potrošnje u odnosu na prethodnu godinu. Ova generacija, zajedno sa potrošačima sa višim prihodima, više je sklona kupovini nakita i satova kao poklona. S druge strane, pripadnici Bumer generacije češće se opredeljuju za kategoriju hrane i pića.

Prosečan raspon troškova za većinu ispitanika kreće se između 250 i 2.500 dolara, što ukazuje na značajnu spremnost za potrošnju uprkos ekonomskim izazovima. Ovaj trend sugeriše da Crni petak i dalje ima snažan uticaj na potrošačke navike, čak i u periodima ekonomske nesigurnosti.

Globalni uticaj Crnog petka

Crni petak je postao globalni fenomen koji se obeležava ne samo u Severnoj Americi, već i u Evropi, Australiji i delovima Azije. U 2022. godini, globalna prodaja tokom ovog praznika dostigla je približno 65 milijardi dolara, sa prosečnim sniženjem cena od 31%. Proizvodi iz kategorije tehnike i elektronike bili su najprodavaniji, praćeni hranom i pićem, te luksuznim predmetima.

Poreklo naziva "Crni petak" vezuje se za finansijski svet. U tradicionalnom računovodstvu, gubici su označavani crvenom bojom, dok su profiti bili označeni crnom. Stoga, Crni petak simbolizuje dan kada trgovci "izlaze iz crvenog" i ostvaruju profit. Danas, ovaj dan označava početak praznične sezone kupovine, koja traje do Nove godine i Božića.

Zaključak: Budućnost Crnog petka u globalnoj ekonomiji

Crni petak ostaje ključni događaj u godišnjem ciklusu maloprodaje, sa značajnim uticajem na globalne ekonomske tokove. Uprkos izazovima poput inflacije i geopolitičkih tenzija, ovaj fenomen nastavlja da oblikuje potrošačke navike i strategije trgovaca širom sveta. Budućnost Crnog petka će verovatno uključivati dalju digitalizaciju i personalizaciju kupovnog iskustva, prilagođavajući se promenljivim potrebama i očekivanjima potrošača u 21. veku.