Slovenija je na pragu značajnog unapređenja svoje vazdušne povezanosti, zahvaljujući novom tenderu i inicijativama avio-kompanija. Ova promena mogla bi doneti velike koristi za putnike i privredu zemlje.
Eurowings-ova inicijativa za nove avio-linije
Vazdušna povezanost Slovenije mogla bi uskoro doživeti značajno poboljšanje. Niskotarifni prevoznik Eurowings, član prestižne nemačke grupe Lufthansa, nedavno je iskazao interes za učešće u šestom javnom tenderu koji ima za cilj unapređenje avio-saobraćaja u Sloveniji. Ova inicijativa predstavlja potencijalno revolucionarnu promenu za slovenačko tržište vazdušnog saobraćaja.
Prema dostupnim informacijama, Eurowings je podneo zahteve za subvencionisanje dve nove linije. Prva bi povezivala Ljubljanu sa Berlinom, sa planiranim početkom operacija 11. aprila naredne godine. Druga linija bi uspostavila vezu sa Diseldorfom, jednim od najznačajnijih privrednih centara Nemačke i glavnim gradom savezne države Severna Rajna-Vestfalija, sa predviđenim startom 12. aprila 2025. godine.
Proces evaluacije i dodele subvencija
Ministarstvo za infrastrukturu Slovenije je krajem septembra raspisalo šesti po redu javni tender za unapređenje vazdušne povezanosti zemlje. Rok za podnošenje prijava istekao je 28. oktobra, nakon čega je započeo proces evaluacije pristiglih ponuda.
Komisija za grantove ima ključnu ulogu u ovom procesu. Njihov zadatak je da temeljno provere sve podnete zahteve, osiguravajući da ispunjavaju neophodne uslove za dodelu bespovratnih sredstava. Ovaj rigorozni proces evaluacije služi kao garancija da će subvencije biti dodeljene samo onim prevoznicima koji mogu da pruže najbolju uslugu i najveću vrednost za slovenačke putnike.
Interesantno je napomenuti da Ministarstvo zadržava pravo da od registrovanih prevoznika zatraži dodatne informacije ili pojašnjenja u vezi sa njihovim zahtevima. Ova fleksibilnost u procesu omogućava detaljniju procenu i potencijalno vodi ka boljim konačnim odlukama. Očekuje se da će investitori biti obavešteni o ishodu selekcije najkasnije 30 dana od otvaranja prijava, što stvara atmosferu iščekivanja u vazduhoplovnoj industriji Slovenije.
Istorijat tendera i prethodne inicijative
Šesti tender nije izolovan pokušaj unapređenja vazdušne povezanosti Slovenije. Naprotiv, on predstavlja kulminaciju dugogodišnjih napora da se poboljša avio-saobraćaj u zemlji. Nakon prva tri tendera, Ministarstvo za infrastrukturu je uspelo da obezbedi sredstva za nove veze sa Luksemburgom, Rigom, Madridom i Kopenhagenom, što je bio značajan korak napred.
Međutim, proces nije uvek tekao glatko. Četvrti tender je privukao pažnju kiparske avio-kompanije CA, ali nažalost, do uvođenja novih linija nije došlo zbog poslovnih izazova sa kojima se prevoznik suočio. Još veće razočaranje usledilo je kada se na peti tender nije javila nijedna avio-kompanija, što je naglasilo potrebu za novim pristupom i strategijom.
Program unapređenja avio-povezanosti Slovenije
U srcu ovih napora leži ambiciozan Program veće avio-povezanosti Slovenije za period od 2023. do 2025. godine. Ovaj program je inicijalno predvideo impresivnih 16,8 miliona evra subvencija do 2025. godine, demonstrirajući ozbiljnu posvećenost vlade unapređenju vazdušnog saobraćaja.
Program definiše tri liste prioritetnih destinacija:
- Prva lista obuhvata deset linija, uključujući četiri za direktne letove do krajnjih destinacija (Brisel, Skoplje, Prag i Berlin) i šest za letove do aerodroma koji služe kao čvorišta za dalje konekcije (Beč, Kopenhagen, Atina, Madrid, Amsterdam i Helsinki).
- Druga lista uključuje veze sa Rimom, Stokholmom, Oslom, Barselonom, Lisabonom, Prištinom i Parizom.
- Treća lista obuhvata sve destinacije u okviru zajedničkog evropskog vazdušnog prostora (ECAA), koji uključuje zemlje EU, Norvešku i Island, kao i zemlje Zapadnog Balkana.
Mehanizmi podrške i subvencionisanja
Program predviđa inovativne mehanizme podrške avio-prevoznicima. Ključni element je subvencionisanje 50% aerodromskih taksi na tri međunarodna aerodroma u Sloveniji - Brnik, Maribor i Portorož. Ova mera je osmišljena da podstakne prevoznike da uspostavljaju nove redovne linije.
Sistem subvencionisanja je strukturiran tako da prevoznici koji ispunjavaju uslove dobijaju finansijsku podršku na osnovu tromesečnih izveštaja. Ovi izveštaji detaljno prikazuju broj obavljenih letova i prevezenih putnika, osiguravajući transparentnost i efikasnost u dodeli sredstava.
Trenutno stanje i buduće perspektive
Uprkos značajnim naporima, vazdušna povezanost Slovenije i dalje je među najslabijima u Evropi. Međutim, postoje znaci poboljšanja. Očekuje se da će dodatne veze koje planira turski prevoznik TK, trenutno drugi po važnosti na ljubljanskom aerodromu posle Lufthanse, doprineti unapređenju situacije.
Inicijativa Eurowings-a predstavlja potencijalno prekretnicu u ovim naporima. Ako bude uspešna, ova inicijativa bi mogla značajno unaprediti vazdušnu povezanost Slovenije, otvarajući nove mogućnosti za poslovne i turističke veze sa ključnim evropskim destinacijama.
U zaključku, iako izazovi ostaju, čini se da je Slovenija na pravom putu ka poboljšanju svoje vazdušne povezanosti. Kombinacija državnih inicijativa i interesa renomiranih avio-kompanija poput Eurowings-a obećava svetliju budućnost za slovenačko avio-tržište i njegove putnike.