Evropska unija i Kina su postigle dogovor o nastavku tehničkih pregovora vezanih za potencijalne alternative carinama na električna vozila proizvedena u Kini. Ova odluka dolazi uprkos postojećim značajnim razlikama između dve strane, kako je saopštila Evropska komisija.
Planirane carine i alternativna rešenja
EU je najavila plan za uvođenje dodatnih carina od gotovo 35% na električna vozila kineske proizvodnje početkom naredne nedelje. Ova odluka je rezultat istrage o subvencijama koje kineska vlada pruža svojim proizvođačima. Međutim, EU je takođe naglasila da postoji mogućnost nastavka pregovora i nakon uvođenja ovih mera.
Kao alternativu carinama, obe strane razmatraju nekoliko opcija. Jedna od njih je uspostavljanje minimalnih cena koje bi kineski proizvođači morali da primenjuju pri izvozu na evropsko tržište. Druga mogućnost su značajne investicije kineskih kompanija u Evropi, što bi moglo da ublaži zabrinutost EU o neravnopravnoj konkurenciji.
Tok pregovora i ključni akteri
Nakon video poziva između evropskog komesara za trgovinu Valdisa Dombrovskisa i kineskog ministra trgovine Vanga Ventaoa, Evropska komisija je saopštila da je "u principu usaglašeno da će uskoro biti održani dalji tehnički pregovori". Ovo ukazuje na spremnost obe strane da nastave dijalog uprkos trenutnim neslaganjima.
Do sada je održano osam rundi tehničkih pregovora između evropskih i kineskih predstavnika. Uprkos ovim naporima, EK ističe da "značajne razlike i dalje postoje". Ovo sugeriše da će biti potrebno uložiti dodatne napore kako bi se postiglo obostrano prihvatljivo rešenje.
Obe strane su potvrdile svoju posvećenost pronalaženju rešenja koje bi obezbedilo ravnopravne uslove na tržištu EU i bilo u skladu sa pravilima STO. Ovo pokazuje da postoji zajednički interes za postizanje sporazuma koji bi bio prihvatljiv u međunarodnim okvirima trgovine.
Izazovi i kontroverze u pregovorima
Kineska strana je pre približno dve nedelje uputila apel EU da ne vodi odvojene pregovore sa pojedinačnim kompanijama, upozoravajući da bi takav pristup mogao da "uzdrma temelje" pregovora. Ovo ukazuje na zabrinutost Kine da bi individualni dogovori mogli da komplikuju postizanje sveobuhvatnog sporazuma.
Uprkos ovom upozorenju, EK je naglasila da pregovori sa Kineskom privrednom komorom za uvoz i izvoz mašinskih i elektronskih proizvoda (CCCME) ne isključuju mogućnost razgovora sa pojedinačnim izvoznicima. Ovo sugeriše da EU želi da zadrži fleksibilnost u svom pristupu pregovorima.
Trgovinske tenzije i recipročne mere
Situacija se dodatno zakomplikovala kada je Kina, početkom ovog meseca, uvela privremene antidampinške mere na uvoz brendija iz EU. Ova odluka je posebno pogodila poznate brendove poput Hennessy-ja i Remy Martin-a. Mnogi analitičari tumače ovaj potez kao odgovor na glasanje većine zemalja članica EU za uvođenje carina na kineske električne automobile.
Ovakvi potezi pokazuju da trgovinske tenzije između EU i Kine nisu ograničene samo na sektor električnih vozila, već se prelivaju i na druge industrije. Ovo dodatno naglašava važnost postizanja sveobuhvatnog sporazuma koji bi sprečio dalje eskalacije trgovinskih nesuglasica.
Zaključak i budući izgledi
Pregovori između EU i Kine o carinama na električna vozila nastavljaju se uprkos značajnim izazovima. Obe strane pokazuju spremnost za dijalog, ali postojeće razlike ukazuju na složenost situacije. Ishod ovih pregovora mogao bi imati dalekosežne posledice ne samo za automobilsku industriju, već i za šire trgovinske odnose između EU i Kine.