Izvor: Biznis.rs | Foto: Shutterstock

Elektronsko evidentiranje PDV-a: Nova era poreske administracije

U nastojanju da modernizuje poresku administraciju, Ministarstvo finansija Srbije implementira sveobuhvatni sistem elektronskog evidentiranja PDV-a. Ova inovativna inicijativa ima za cilj da transformiše način na koji se PDV evidentira, pojednostavi procese za obveznike i poveća efikasnost poreskog sistema.

Revolucija u poreskoj administraciji kroz elektronsko evidentiranje PDV-a

Ministarstvo finansija je nedavno organizovalo dve značajne konferencije posvećene novom sistemu elektronskog evidentiranja PDV-a. Ovi događaji su bili usmereni na edukaciju obveznika PDV-a koji koriste Sistem elektronskih faktura (SEF) o novim pravilima koja su stupila na snagu od 1. septembra. Konferencije su pružile platformu za detaljno objašnjenje promena i odgovore na brojna pitanja zainteresovanih strana.

Tokom konferencije održane u četvrtak, fokus je bio na nekoliko ključnih aspekata:

  • Značaj i svrha elektronskog evidentiranja PDV-a
  • Izmene u pojedinačnoj i zbirnoj evidenciji PDV-a
  • Elektronska evidencija prethodnog poreza

Dragan Demirović, pomoćnik ministra finansija u Sektoru za fiskalni sistem, detaljno je obrazložio značaj ovih izmena i njihov uticaj na korisnike SEF-a. On je naglasio da će nove promene doneti značajne prednosti za obveznike PDV-a, uključujući pojednostavljenje procesa i smanjenje administrativnog opterećenja.

Ključne promene u sistemu elektronskog evidentiranja PDV-a

Nova pravila propisuju da se PDV evidentira za privrednike koji su PDV dužnici prema Zakonu o PDV-u, i to u situacijama kada PDV dug nije već iskazan u izdatoj elektronskoj fakturi ili fiskalnom računu, kao i kada se ne odnosi na PDV na uvoz koji obračunavaju carinski organi. Ovo predstavlja značajan korak ka transparentnosti i efikasnosti u poreskom sistemu.

Evidentiranje PDV-a se vrši kada dug nije vidljiv u nekom od sistema u nadležnosti Ministarstva finansija, kao što su SEF, Sistem za upravljanje fiskalizacijom ili Carinski sistem. Takođe, obaveza evidentiranja postoji i za smanjenje PDV duga kada su ispunjeni uslovi za smanjenje obračunatog PDV-a.

Važno je napomenuti da je rok za evidentiranje PDV-a u Sistemu elektronskih faktura 10 dana nakon isteka poreskog perioda za koji se vrši evidentiranje. Ovo pruža obveznicima dovoljno vremena da precizno evidentiraju svoje PDV obaveze.

Zbirne i pojedinačne evidencije PDV-a: Razjašnjenje nedoumica

Jedan od aspekata koji je izazvao najviše pitanja među učesnicima konferencije odnosio se na zbirne i pojedinačne evidencije PDV-a. Irina Stevanović Gavrović, načelnica Odeljenja za porez na dodatu vrednost u Ministarstvu finansija, pružila je detaljna objašnjenja o novinama u elektronskom evidentiranju prethodnog poreza.

Prema njenom izlaganju, prethodni PDV će se evidentirati kao zbirni podaci, ali sistematizovani prema izvoru prethodnog PDV-a. Ovo uključuje kategorizaciju u zavisnosti od toga da li je PDV iskazan na:

  • E-fakturama
  • Fiskalnim računima
  • Drugim dokumentima

Posebna pažnja je posvećena prethodnom PDV-u koji se koristi po takozvanim internim obračunima. Ovaj PDV će se iskazivati podeljen na deo koji se odnosi na obračune po inostranim računima i obračune po računima obveznika PDV-a u Srbiji.

Pojedinačna evidencija PDV-a: Preciznost u detaljima

U okviru pojedinačne evidencije PDV-a u SEF-u, evidentira se PDV po osnovu prometa dobara i usluga u sledećim situacijama:

  1. Kada je poreski dužnik primalac dobara ili usluga
  2. Za usluge iz inostranstva za koje se primalac smatra poreskim dužnikom, ako se promet smatra izvršenim na teritoriji Srbije
  3. Po osnovu prometa dobara i usluga uz naknadu, uključujući i primljeni avans, koji se vrši obveznicima poreza na prihod od samostalnih delatnosti i obveznicima poreza na dobit pravnih lica koji nisu korisnici SEF-a

Ova precizna kategorizacija omogućava efikasnije praćenje i upravljanje PDV obavezama, što je od ključnog značaja za transparentnost poreskog sistema.

Zbirna evidencija: Sveobuhvatni pristup PDV-u

Zbirna evidencija obuhvata PDV za koji postoji obaveza evidentiranja u skladu sa Zakonom o elektronskom fakturisanju, a koji nije obuhvaćen pojedinačnom evidencijom. Ovo uključuje PDV dug koji nije iskazan u izdatoj elektronskoj fakturi, izdatom fiskalnom računu, i koji se ne odnosi na PDV na uvoz koji obračunava carinski organ.

Interesantan aspekt zbirne evidencije je način na koji se tretira PDV oporeziv promet za koji elektronska faktura nije izdata u roku od 10 dana. U takvim slučajevima, PDV dug se evidentira u okviru pojedinačne evidencije. Međutim, kada elektronska faktura bude konačno izdata, iskazuje se smanjenje evidentiranog PDV-a u okviru zbirne evidencije.

Nove smernice za izdavanje elektronskih faktura

Pravilnikom o PDV-u predviđene su nove smernice za izdavanje elektronskih faktura. Sada je moguće izdati jednu elektronsku fakturu za više pojedinačnih isporuka, pod uslovom da isporučilac u svojoj evidenciji obezbedi detaljne podatke o tim isporukama, uključujući datum prometa, količinu ili obim usluga, vrednost i poresku stopu.

Važno je napomenuti da je obveznik PDV-a u obavezi da izda najmanje jednu elektronsku fakturu u toku poreskog perioda, u zavisnosti od toga da li je mesečni ili kvartalni obveznik PDV-a. Ovo predstavlja promenu u odnosu na prethodnu obavezu izdavanja jedne fakture u toku kalendarskog meseca.

Rok za izdavanje fakture je takođe izmenjen i sada iznosi osam dana od isteka poreskog perioda. Ovo je značajno skraćenje u odnosu na prethodni rok od 15 dana po isteku kalendarskog meseca.

Preciziranje datuma prometa na fakturama

Nove smernice donose i promene u načinu naznačavanja datuma prometa na fakturama:

  • Za fakture koje obuhvataju ceo poreski period, kao datum prometa naznačava se datum poslednje isporuke dobara ili usluga ili poslednji dan poreskog perioda.
  • Za fakture koje se izdaju za vremenski period kraći od poreskog perioda, datum prometa se označava kao datum poslednje isporuke dobara ili usluga.

Ove promene imaju za cilj da obezbede veću preciznost i usklađenost u evidentiranju prometa, što je od suštinskog značaja za efikasno funkcionisanje poreskog sistema.

U zaključku, elektronsko evidentiranje PDV-a predstavlja značajan korak napred u modernizaciji poreske administracije Srbije. Ove promene će ne samo pojednostaviti procese za obveznike PDV-a, već će i unaprediti efikasnost i transparentnost celokupnog poreskog sistema. Dok se privrednici prilagođavaju novim pravilima, očekuje se da će dugoročne koristi ovog sistema biti značajne za sve učesnike u poreskom procesu.