U srcu Šumadije, grad Kragujevac postaje epicentar revolucije u automobilskoj industriji Srbije. Fiat Grande Panda, novi električni model, simbolizuje prekretnicu ne samo za lokalnu fabriku, već i za celokupnu ekonomiju zemlje.
Novi početak za Kragujevačku fabriku
Kompanija FCA Srbija je danas započela probnu proizvodnju električnog modela Fiat Grande Panda u Stelantisovoj fabrici u Kragujevcu. Ovaj događaj označava početak nove ere za fabriku koja je prošla kroz turbulentne periode, uključujući štrajkove i neizvesnost. Serijska proizvodnja se očekuje za približno dva meseca, što će označiti punu operativnost nove proizvodne linije.
Svečanosti povodom ovog značajnog događaja prisustvovali su visoki zvaničnici, uključujući predsednika Srbije Aleksandra Vučića i izvršnog direktora kompanije Stellantis, Karlosa Tavaresa. Njihovo prisustvo naglašava važnost ovog projekta ne samo za Kragujevac, već i za celokupnu srpsku ekonomiju.
Strateško partnerstvo i ekonomski značaj
Stelantis, kao većinski vlasnik fabrike u Kragujevcu, nastavlja tradiciju saradnje započetu 2008. godine, kada je Vlada Srbije sklopila strateški partnerski ugovor sa italijanskim Fijatom. Ovo partnerstvo je preživelo mnoge izazove, uključujući globalnu ekonomsku krizu i promene u automobilskoj industriji.
Predsednik Vučić je naglasio ekonomski značaj ovog projekta, ističući da će proizvodnja električnih automobila doprineti rastu BDP-a Srbije za približno 0,5% u narednoj godini. Država je podržala ovaj projekat subvencijom od gotovo 50 miliona evra, demonstrirajući svoju posvećenost razvoju automobilske industrije i zelenih tehnologija.
Inovacije i izazovi tržišta
Karlos Tavares, izvršni direktor Stelantisa, naglasio je važnost kvaliteta i inovacija u suočavanju sa konkurencijom, posebno iz Kine. Kineske kompanije imaju prednost u vidu 30% nižih troškova proizvodnje, što predstavlja značajan izazov za evropske proizvođače. Međutim, Stelantis se oslanja na svoj renome i inovativnost da privuče kupce.
Fiat Grande Panda dolazi u dve verzije - električnoj i hibridnoj, ciljajući tržišta Evrope, Bliskog istoka i Afrike. Ovaj automobil B segmenta, dužine manje od četiri metra, predstavlja prvi u nizu novih modela planirani za lansiranje do 2027. godine.
Tehničke inovacije i pristupačnost
Jedna od ključnih inovacija Fiat Grande Pande je integrisani kabl za punjenje, koji se uparuje sa standardnim onboard punjačem kapaciteta do sedam kilovata. Ovo rešenje štedi prostor u prtljažniku i povećava praktičnost upotrebe.
Uprkos kompaktnim dimenzijama (3,99 metara dužine, 1,57 metara visine i 1,76 metara širine), Grande Panda nudi impresivnu prostranost. Prtljažnik ima zapreminu od približno 360 litara, dok ukupni kapacitet skladišnih pregrada ispred suvozača iznosi oko 13 litara.
Cena osnovnog električnog modela u Srbiji mogla bi iznositi oko 18.000 evra, uz najavljene državne subvencije do 7.000 evra za domaći model. Ovo čini Fiat Grande Pandu jednim od najpristupačnijih električnih automobila na tržištu.
Budućnost električne mobilnosti u Srbiji
Predsednik Vučić je naglasio važnost pripreme infrastrukture za električnu mobilnost, ističući kašnjenje u postavljanju stanica za punjenje. "Za pet godina u Evropi neće biti drugih automobila osim električnih. Moramo ići u susret promenama, jer smo jedini u ovom delu Balkana koji imaju proizvodnju električnih automobila," rekao je Vučić.
Generalna direktorka fabrike u Kragujevcu, Silvija Verneti, opisala je ovaj dan kao prekretnicu u poslovanju kompanije, naglašavajući doprinos novog modela održivom razvoju automobilske industrije u Srbiji.
Proizvodnja Fiat Grande Pande u Kragujevcu predstavlja značajan korak ka elektrifikaciji automobilske industrije u Srbiji i regionu. Ovaj projekat ne samo da revitalizuje lokalnu ekonomiju, već i pozicionira Srbiju kao lidera u proizvodnji električnih vozila na Balkanu.