Izvor: Biznis.rs | Foto: Shutterstock

Električna vozila u Evropi: Izazovi i perspektive

Evropsko tržište električnih vozila suočava se sa neočekivanim izazovima uprkos ambicioznim planovima za potpunu elektrifikaciju automobilskog sektora. Nedavni podaci ukazuju na usporavanje rasta prodaje ekološki prihvatljivih vozila, što postavlja pitanja o budućnosti ove industrije.

Trenutno stanje tržišta električnih vozila u Evropi

Prema najnovijim podacima Evropskog udruženja proizvođača automobila (ACEA), rast prodaje novih automobila u Evropi u prvoj polovini 2024. godine iznosio je skromnih 4,4 procenta. Ovaj rast prvenstveno potiče od hibridnih vozila, što ne odgovara očekivanjima auto-kompanija koje su se nadale značajnijem povećanju prodaje električnih vozila.

Ukupna registracija novih automobila porasla je za približno 4,5 procenata, dostižući gotovo 5,7 miliona jedinica. Međutim, ovaj obim registracije i dalje je znatno niži (oko 18 procenata) u poređenju sa periodom pre pandemije. Najveća tržišta u Evropskoj uniji pokazala su pozitivan, ali umeren učinak, pri čemu su Španija (5,9%), Nemačka (5,4%), Italija (5,4%) i Francuska (2,8%) zabeležile rast.

Analiza trendova u prodaji različitih tipova vozila

Prodaja hibridnih vozila, ne uključujući plug-in hibride, porasla je za impresivnih 21 procenat, dostižući nešto više od dva miliona jedinica, što čini gotovo 30 procenata tržišta. S druge strane, prodaja električnih vozila u junu je porasla za svega 1,6 procenata u odnosu na prethodnu godinu, dostižući 954.094 jedinice ili 13,9 procenata tržišta.

Zanimljivo je primetiti da su u junu automobili na baterije činili 14,4 procenta tržišta u EU, što predstavlja pad sa 15,1 procenat iz prethodne godine. Istovremeno, hibridna električna vozila su povećala svoj tržišni udeo sa 24,4 na 29,5 procenata. Zajednički udeo automobila na benzin i dizel opao je sa 49,6 na 47,1 procenat.

Izazovi u prihvatanju električnih vozila

Uprkos naporima evropskih proizvođača da predstave nove modele e-automobila, očigledno je da to nije dovelo do očekivanog rasta prodaje. Postoji nekoliko faktora koji doprinose ovom trendu:

  • Smanjenje vladinih podsticaja za kupovinu električnih vozila u nekim zemljama
  • Ograničen izbor modela po pristupačnim cenama
  • Preferencija vozača prema motorima sa unutrašnjim sagorevanjem

Benzinska vozila i dalje drže najveći tržišni udeo od 35,2 procenta, iako je njihova prodaja opala za 1,5 procenata. Još veći pad beleže dizel vozila, čija je prodaja smanjena za 7,9 procenata.

Poređenje sa globalnim tržištem i kineska konkurencija

Dok Evropa nastoji da poveća prodaju električnih vozila, Kina beleži značajan uspeh u ovom sektoru. Očekuje se da će kineski proizvođači automobila nastaviti da brzo osvajaju tržišta izvan svoje matične zemlje, sa ciljem da dostignu 33 procenta učešća na globalnom automobilskom tržištu do 2030. godine, prema izveštaju konsultantske kompanije AlixPartners.

U Kini je udeo e-automobila u ukupnoj prodaji u maju iznosio impresivnih 40 procenata, što znači da je četiri od deset putničkih vozila imalo električni pogon. Ovaj trend zabrinjavajuć je za evropske proizvođače, koji se suočavaju sa sve jačom konkurencijom.

Mere zaštite evropskog tržišta i budući izgledi

Kao odgovor na rastuću kinesku konkurenciju, Evropska unija je uvela privremene više carine na uvoz električnih vozila iz Kine. Ove carine, uvedene na period od devet meseci, stupile su na snagu 5. jula i biće aktivne četiri meseca, do nove odluke koja bi mogla da ih produži na pet godina.

Uprkos ovim merama, evropsko tržište automobila i dalje se suočava sa izazovima. Iako je ukupna prodaja u prvoj polovini godine porasla na gotovo 6,9 miliona vozila, ona ostaje znatno niža od nivoa pre pandemije. Poređenja radi, u prvoj polovini 2018. godine u Evropi je prodato oko 8,7 miliona vozila.

Zaključak: Budućnost električnih vozila u Evropi

Iako se Evropa suočava sa izazovima u prihvatanju električnih vozila, dugoročni trend ka elektrifikaciji transporta ostaje nepromenjen. Ključno će biti prilagođavanje strategija proizvođača, poboljšanje infrastrukture za punjenje i implementacija efikasnih podsticajnih mera kako bi se ubrzala tranzicija ka održivijoj mobilnosti.