U narednom periodu, pažnja ekonomskih stručnjaka biće usmerena na ključne statističke izveštaje vodećih svetskih ekonomija. Ovi podaci će imati značajan uticaj na monetarnu politiku centralnih banaka i posledično na globalnu ekonomiju.
Značaj ekonomskih izveštaja za svetsku ekonomiju
U najrazvijenijim svetskim ekonomijama, predstojeća nedelja donosi niz važnih statističkih izveštaja koji će biti pomno analizirani. Ekonomski izveštaji iz Sjedinjenih Američkih Država i Evropske unije imaće ključnu ulogu u oblikovanju reakcija njihovih centralnih banaka, što će se neminovno odraziti na ekonomsku situaciju širom sveta.
U evrozoni, najznačajniji ekonomski pokazatelj biće objavljen u utorak, 21. februara. Reč je o indeksima menadžera nabavke (PMI), relativno novom, ali sve značajnijem indikatoru koji su zvanični statističari u EU i SAD počeli intenzivno koristiti za merenje privrednih rezultata.
Ukoliko PMI indeksi ukažu na to da poboljšanje poslovnih uslova doprinosi rastućem pritisku na cene, to bi moglo pojačati očekivanja da će ECB nastaviti sa politikom povećanja kamatnih stopa, s obzirom na uporno visoku inflaciju u evrozoni.
Ključni ekonomski indikatori u Evropi
Pored PMI indeksa, nekoliko drugih važnih ekonomskih pokazatelja biće objavljeno tokom nedelje. Nemački institut Ifo će u sredu prezentovati statističke podatke o tome kako najveća privreda evrozone podnosi aktuelnu energetsku krizu. Ekonomski analitičari predviđaju da će se znaci oporavka nastaviti, ali na relativno niskim nivoima.
Od izuzetnog značaja biće i objava konačnih podataka o inflaciji za januar od strane Eurostata, zakazana za četvrtak. Ovi podaci će biti u posebnom fokusu nakon što su odloženi nemački podaci izostavljeni iz prvobitne procene. Može se reći da će ishodi ovih objava značajno uticati na smer monetarne politike ECB-a, barem u narednih mesec dana.
Ekonomski pokazatelji u Sjedinjenim Američkim Državama
S druge strane Atlantika, u petak će biti objavljeni podaci o ličnim prihodima i potrošnji američkih građana. Ovi izveštaji sadrže osnovni indeks cena lične potrošnje, koji predstavlja omiljeni merač inflacije američke centralne banke, odnosno Federalnih rezervi (Fed).
Ekonomski kalendar SAD-a takođe uključuje ažurirane informacije o prodaji nekretnina za januar, zajedno sa revidiranim podacima o bruto domaćem proizvodu u četvrtom kvartalu prethodne godine i nedeljnim izveštajima o nezaposlenima.
Slično kao i u slučaju Evropske unije, ove statističke informacije imaju potencijal da uzdrmaju finansijska tržišta i utiču na odluke zvaničnika Fed-a. Ukoliko dođe do značajnih odstupanja u odnosu na ranije prognoze (mada analitičari Financial Times-a ne očekuju veća iznenađenja), to bi moglo dovesti do novih monetarnih zatezanja.
Uticaj ekonomskih izveštaja na monetarnu politiku
Važno je napomenuti da će sledeći sastanak guvernera Fed-a, na kojem će se odlučivati o visini kamatnih stopa, biti održan za mesec dana (21-22. marta). Ovo znači da će objavljeni ekonomski podaci imati direktan uticaj na odluke koje će biti donete na tom sastanku.
Ekonomski stručnjaci ističu da bi neočekivano visoki podaci o inflaciji ili snažniji rast ekonomije od predviđenog mogli navesti Fed da razmotri agresivnije povećanje kamatnih stopa. S druge strane, ukoliko podaci ukažu na usporavanje ekonomskog rasta ili pad inflacije, to bi moglo dovesti do umerenijeg pristupa u monetarnoj politici.
Međunarodni sajam turizma u Beogradu
Paralelno sa ovim globalnim ekonomskim dešavanjima, u Srbiji će se od 23. do 26. februara održati 44. Međunarodni sajam turizma na Beogradskom sajmu. Ovaj događaj će biti praćen 18. Međunarodnim sajmom hotelsko-ugostiteljske opreme HORECA-Oprema.
Ovogodišnji partner Sajma turizma je Kina, što će rezultirati posebnim B2B susretom sa predstavnicima kineske privrede, organizovanim u saradnji sa Privrednom komorom Srbije. Ovaj susret predstavlja značajnu priliku za unapređenje ekonomske saradnje između dve zemlje u oblasti turizma.
Posetioci sajma će u halama 1, 1A i 4 Beogradskog sajma imati priliku da se upoznaju sa velikim brojem popularnih svetskih destinacija i njihovom sve raznovrsnijom turističkom ponudom. Poseban akcenat biće stavljen na autentične smeštajne kapacitete prilagođene zahtevima savremenih turista.
Očekuje se učešće najznačajnijih turističkih agencija, udruženja i organizacija, hotela, turističkih centara, transportnih kompanija i međunarodnih tur-operatora. Destinacije koje su kontinuirano prisutne na sajmu i omiljene među domaćim turistima, poput Turske, Grčke, Crne Gore, Tunisa, Bugarske, Slovenije, Bosne i Hercegovine, Hrvatske, Kipra i Severne Makedonije, biće predstavljene i ove godine.
Pored već poznatih destinacija, na ovogodišnjem sajmu će se premijerno predstaviti nekoliko novih zemalja: Alžir, Burundi, Kamerun, Obala Slonovače, Gabon, Ekvatorijalna Gvineja i Namibija. Ovo proširenje liste učesnika dodatno obogaćuje turističku ponudu i otvara nove mogućnosti za srpske turiste.
U zaključku, predstojeći ekonomski izveštaji će imati ključnu ulogu u oblikovanju monetarne politike vodećih svetskih ekonomija, dok će Međunarodni sajam turizma u Beogradu pružiti uvid u najnovije trendove u globalnoj turističkoj industriji.