Globalno tržište litijuma suočava se sa značajnim ekonomskim izazovima, što utiče na proizvodnju ovog ključnog minerala na Zapadu. Litijum, esencijalan za industriju električnih vozila, postaje predmet intenzivne debate o ekonomskoj održivosti i geopolitičkim implikacijama.
Ekonomska neisplativost proizvodnje litijuma na Zapadu
Albemarle, vodeći svetski proizvođač litijuma, nedavno je izneo zabrinjavajuće zaključke o ekonomskoj održivosti uspostavljanja lanca snabdevanja litijumom u Severnoj Americi i Evropi. Kent Masters, izvršni direktor ove američke kompanije, naglasio je da trenutno ne postoji dovoljna profitabilnost za preorijentaciju snabdevanja ovim kritičnim mineralom ka zapadnim tržištima.
Glavni razlozi za ovu situaciju su:
- Niske cene litijuma na globalnom tržištu
- Visoki operativni troškovi proizvodnje na Zapadu
- Usporavanje prodaje električnih vozila
- Nepovoljno makroekonomsko okruženje
Masters je izrazio zabrinutost da SAD rizikuju da izgube trku s Kinom u konkurenciji za litijum, što bi moglo imati dalekosežne posledice za industriju električnih vozila i energetsku tranziciju.
Dramatičan pad cena litijuma i njegove posledice
Tržište litijuma doživelo je značajan potres, sa padom cena od približno 80% od početka prethodne godine. Ovaj drastičan pad pripisuje se kombinaciji faktora:
- Globalno usporavanje prodaje električnih vozila
- Smanjenje potražnje za litijumom
- Kontinuirani rast ponude uprkos smanjenoj potražnji
Adam Meginson, viši analitičar u Benchmark Mineral Intelligence, ističe da trenutni nivo cena ne pruža podsticaje novim učesnicima da uđu na tržište. Ova situacija dodatno komplikuje zapadne napore da izgrade domaći lanac snabdevanja metalima ključnim za energetsku tranziciju i smanje zavisnost od Kine.
Uticaj na poslovanje Albemarle-a i drugih kompanija
Albemarle, kao lider u industriji, osetio je značajne posledice tržišnih promena. Kompanija je prijavila kvartalni gubitak od približno 1,1 milijardu dolara, što je rezultiralo smanjenjem broja zaposlenih za 6-7%. Dodatno, obustavljeni su planovi za izgradnju rafinerije vredne oko 1,3 milijarde dolara u Južnoj Karolini, a delimično je zaustavljeno i širenje kapaciteta u Australiji.
Uprkos izazovima, neke kompanije nastavljaju sa investicijama. Rio Tinto je nedavno kupio Arcadium Lithium za približno 6,7 milijardi dolara, što predstavlja najveću akviziciju u sektoru litijuma do sada. Očekuje se da će globalna ponuda iz rudarstva ove godine porasti za otprilike 24%, a naredne za 21%, prema podacima kompanije Macquarie.
Geopolitičke implikacije i budućnost industrije litijuma
Trenutna situacija na tržištu litijuma ima značajne geopolitičke implikacije. Kina, koja poseduje većinu svetskih kapaciteta za preradu i neke od najvećih rudarskih kompanija, učvršćuje svoju dominantnu poziciju. Zapadne zemlje, posebno SAD, pokušavaju da smanje ovu zavisnost kroz različite inicijative.
Zakon o smanjenju inflacije u SAD-u, koji uključuje poreske olakšice za podsticanje upotrebe materijala koji nije kineskog porekla i domaću proizvodnju, prema Albemarle-u nije značajno ubrzao izgradnju lanca snabdevanja u sektoru minerala.
Proizvođači litijuma suočavaju se sa dodatnim izazovima:
- Dugi procesi dobijanja dozvola
- Nedostatak kvalifikovane radne snage
- Neizvesna politička situacija
Potencijalne promene u političkom okruženju, poput obećanja o ukidanju mandata za električna vozila, mogu dodatno usporiti usvajanje ovih vozila i sniziti cene litijuma, upozoravaju analitičari.
U zaključku, industrija litijuma suočava se sa kompleksnim izazovima koji zahtevaju pažljivo balansiranje ekonomskih, ekoloških i geopolitičkih faktora. Budućnost ovog sektora zavisiće od sposobnosti kompanija i vlada da pronađu održiva rešenja u kontekstu globalne energetske tranzicije.