Izvor: Biznis.rs | Foto: Shutterstock

EES sistem: Izazov za međunarodni transport u Srbiji

Uvođenje EES sistema za kontrolu prelaska granica Šengena predstavlja ozbiljan izazov za prevoznike iz Srbije i drugih trećih zemalja. Ova promena mogla bi značajno uticati na međunarodni transport robe i lance snabdevanja, dovodeći do potencijalnog nedostatka vozača i povećanja cena proizvoda.

Šta je EES sistem i kako utiče na prevoznike?

EES sistem (Entry/Exit System) je nova elektronska metoda kontrole ulaska i izlaska iz zemalja EU, Švajcarske i Norveške. Sistem će početi da se primenjuje od 10. novembra ove godine, zamenjujući manuelno brojanje pečata u pasošima. Ova promena posebno pogađa profesionalne vozače iz trećih zemalja, uključujući Srbiju, koji su ograničeni na 90 dana boravka u periodu od 180 dana na teritoriji navedenih zemalja.

Poslovno udruženje prevoznika tereta Srbije „Međunarodni transport" upozorava da će elektronska kontrola boravka brže i efikasnije eliminisati vozače koji prekorače dozvoljeni period, što može dovesti do zabrane ulaska na teritoriju EU za gotovo sve vozače iz trećih zemalja.

Posledice po privredu i lance snabdevanja

Implementacija EES sistema mogla bi imati dalekosežne posledice ne samo za srpske prevoznike, već i za privredu Evropske unije. Mnoge kompanije iz EU oslanjaju se na proizvodne pogone u trećim zemljama, poput Srbije, Turske, Severne Makedonije, Albanije i Crne Gore. Transport robe, repromaterijala i delova za automobilsku industriju uglavnom obavljaju prevoznici iz ovih zemalja.

Udruženje „Međunarodni transport" predviđa da bi u periodu od četiri do šest meseci nakon uvođenja sistema moglo doći do kritičnog nedostatka vozača koji mogu prevoziti robu između EU i trećih zemalja. Ovo bi moglo dovesti do zastoja u drumskom transportu robe, što bi imalo ozbiljne implikacije za lance snabdevanja i privredu u celini.

Apel za izuzeće profesionalnih vozača

Suočeni sa ovim izazovom, srpski prevoznici apeluju na pomoć svih privrednika čije matične kompanije posluju u EU. Oni traže da se, putem ambasada i drugih nadležnih institucija, zahteva izuzeće za profesionalne vozače od ograničenog broja dana boravka na teritoriji zemalja EU, Švajcarske i Norveške.

Udruženje ističe da prevoznici iz trećih zemalja ne mogu sami rešiti ovaj problem i pozivaju sve privrednike da se uključe i pomognu u skladu sa svojim mogućnostima. Ukoliko ne dođe do hitne promene i izuzeća profesionalnih vozača, prevoznici iz Srbije i drugih pogođenih zemalja razmatraju mogućnost blokade teretnog saobraćaja ka zemljama EU kao meru pritiska za ostvarivanje svojih prava na rad.

Širi uticaj na evropsku privredu

Problem koji stvara EES sistem nije ograničen samo na prevoznike iz trećih zemalja. Evropska privreda, koja se u značajnoj meri oslanja na proizvodnju i nabavku robe iz zemalja van EU, mogla bi se suočiti sa ozbiljnim izazovima. Nedostatak vozača i transportnih kapaciteta mogao bi dovesti do kašnjenja u isporukama, povećanja troškova prevoza i, posledično, rasta cena finalnih proizvoda za evropske potrošače.

Stručnjaci upozoravaju da bi ovakva situacija mogla dovesti do restrukturiranja lanaca snabdevanja i potencijalnog izmeštanja dela proizvodnje nazad u EU, što bi imalo značajne ekonomske posledice kako za zemlje članice, tako i za treće zemlje poput Srbije.

Zaključak: Potreba za hitnim rešenjem

Uvođenje EES sistema predstavlja značajan izazov za međunarodni transport i prevoznike iz Srbije i drugih trećih zemalja. Bez adekvatnog rešenja i izuzeća za profesionalne vozače, ovaj sistem preti da ozbiljno naruši lance snabdevanja i ekonomske veze između EU i zemalja van njenih granica. Hitno je potreban dijalog između svih zainteresovanih strana kako bi se pronašlo rešenje koje će omogućiti nesmetano funkcionisanje međunarodnog transporta, uz istovremeno poštovanje bezbednosnih zahteva EU.