Izvor: Biznis.rs | Foto: Shutterstock

Edeka prekida saradnju sa Coca-Colom zbog povećanja cena

Nemački lanac supermarketa Edeka najavio je prestanak prodaje proizvoda kompanije Coca-Cola, što je izazvalo značajne reakcije u industriji napitaka. Ova odluka dolazi kao odgovor na najavljeno povećanje cena od strane Coca-Cole, što je dovelo do zaoštravanja odnosa između dva giganta.

Pozadina sukoba Edeke i Coca-Cole

Edeka, jedan od najvećih lanaca supermarketa u Nemačkoj, donela je odluku da obustavi prodaju proizvoda kompanije Coca-Cola nakon što je ova multinacionalna korporacija najavila povećanje cena. Nemačka punionica Coca-Cole obrazložila je ovo povećanje rastućim troškovima energije, što je izazvalo nezadovoljstvo kod Edeke.

Izvršni direktor Edeke, Markus Mosa, izjavio je da ovi proizvodi ne bi trebalo da postanu luksuzna roba, naglašavajući zabrinutost za potrošače. Kao odgovor na ovu odluku, Coca-Cola je saopštila da će prekinuti snabdevanje ovog lanca supermarketa, što bi moglo dovesti do potpunog nestanka popularnih napitaka poput Coca-Cole, Fante i Spritea sa polica Edeke.

Uticaj na tržište napitaka u Nemačkoj

Ovaj sukob bi mogao imati značajne posledice na tržište napitaka u Nemačkoj. Edeka, kao jedan od vodećih maloprodajnih lanaca, ima značajan uticaj na ponudu proizvoda dostupnih potrošačima. S druge strane, Coca-Cola je globalni brend sa dugogodišnjom tradicijom i velikom lojalnošću kupaca.

Analitičari predviđaju da bi ovaj potez mogao dovesti do promena u navikama potrošača i potencijalno otvoriti vrata za konkurentske brendove da povećaju svoje tržišno učešće. Takođe, postoji mogućnost da će ova situacija podstaći debatu o cenama prehrambenih proizvoda i napitaka u širem kontekstu inflacije i troškova života.

Prethodni sporovi Edeke sa dobavljačima

Ovo nije prvi put da se Edeka suočava sa konfliktom sa svojim dobavljačima. Trenutno je u toku spor sa američkim koncernom Mondelez oko cena čokolade Milka. Edeka tvrdi da je Milka u nekim zemljama dostupna po znatno nižim cenama, što dovodi u pitanje cenovnu politiku kompanije Mondelez na nemačkom tržištu.

Ranije ove godine, Edeka je takođe bila u sukobu sa kompanijom PepsiCo. Ovaj spor je rezultirao uklanjanjem celokupnog asortimana proizvoda američkog koncerna, uključujući i sam brend Pepsi, sa polica Edeke. Situacija je razrešena tek na proleće, kada su dve kompanije postigle dogovor o nastavku saradnje.

Potencijalne posledice i budući odnosi

Sukob između Edeke i Coca-Cole mogao bi imati dalekosežne posledice na odnose između supermarketa i dobavljača u Nemačkoj. Ova situacija postavlja pitanja o ravnoteži moći u lancu snabdevanja i sposobnosti velikih maloprodajnih lanaca da utiču na cenovnu politiku dobavljača.

Stručnjaci za tržište smatraju da bi ovaj spor mogao dovesti do preispitivanja poslovnih modela i strategija cena kako supermarketa, tako i proizvođača napitaka. Takođe, moguće je da će ova situacija podstaći veću transparentnost u formiranju cena i potencijalno dovesti do novih regulativa u industriji.

U zaključku, sukob između Edeke i Coca-Cole predstavlja značajan događaj na nemačkom tržištu napitaka. Dok Edeka nastoji da zadrži pristupačne cene za svoje kupce, Coca-Cola se suočava sa izazovom održavanja profitabilnosti u uslovima rastućih troškova. Ishod ovog spora mogao bi imati dugoročne implikacije na odnose između maloprodajnih lanaca i njihovih dobavljača, kao i na cene napitaka za potrošače u Nemačkoj.