Evropska banka za obnovu i razvoj (EBRD) nedavno je odobrila značajan zajam za unapređenje železničke mreže Srbije. Ovaj potez ima za cilj da poboljša kvalitet infrastrukture i poveća bezbednost železničkog saobraćaja u zemlji.
EBRD kredit za sanaciju srpskih železnica
EBRD je odobrila kredit od približno 50 miliona evra za hitnu sanaciju železničkih pruga u Srbiji. Ovaj projekat, koji će realizovati Infrastruktura železnica Srbije, uz podršku Ministarstva građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture, predstavlja ključni korak u modernizaciji srpskog železničkog sistema.
Glavni ciljevi ove investicije su višestruki. Prvenstveno, fokus je na unapređenju kvaliteta infrastrukture na železničkoj mreži Srbije. Ovo podrazumeva poboljšanje operativne brzine vozova i implementaciju mera za sprečavanje iskliznuća iz šina, što će značajno doprineti povećanju bezbednosti putnika i robe u tranzitu.
Unapređenje pouzdanosti i bezbednosti železničkog saobraćaja
Projekat ima za cilj da učini sektor železničkog saobraćaja atraktivnijim, promovišući modalni pomak ka ovom vidu transporta. Ovo je u skladu sa globalnim trendovima održivog razvoja i smanjenja emisije štetnih gasova. Unapređenjem pouzdanosti i bezbednosti, očekuje se da će više putnika i kompanija izabrati železnicu kao preferirani način prevoza.
Potpisivanje ugovora o zajmu i projektu izvršeno je od strane ključnih aktera. Ministar finansija Siniša Mali potpisao je ugovor o zajmu u ime Srbije, dok su ugovor o projektu potpisali ministar građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture Goran Vesić i v.d. generalnog direktora Infrastrukture železnica Srbije Jelena Tanasković. Sa strane EBRD-a, oba sporazuma je potpisao Mateo Kolanđeli, direktor i regionalni šef za zapadni Balkan.
Detalji projekta i očekivani rezultati
Prema rečima Jelene Tanasković, v.d. generalnog direktora Infrastrukture železnica Srbije, ovaj kredit će omogućiti nabavku ključnih materijala za obnovu pruga, uključujući šine, pragove i tucanik. Očekuje se da će se zahvaljujući ovome obnoviti oko 194 kilometra koloseka širom Srbije.
Projekat se uklapa u širu viziju modernizacije srpske železničke infrastrukture. Ovo uključuje izgradnju brze pruge od Beograda do Subotice, koja će omogućiti brzine do 200 kilometara na sat. EBRD se pokazao kao jedan od najznačajnijih partnera u ovom poduhvatu, posebno u vezi sa izgradnjom brze pruge od Beograda do Niša.
Uticaj na regionalne i lokalne pruge
Cilj projekta nije ograničen samo na glavne železničke pravce. Planira se i unapređenje kvaliteta železničkog saobraćaja na regionalnim i lokalnim prugama, koje nisu direktno obuhvaćene ovim projektom modernizacije. Ovo će dovesti do povećanja brzine vozova i podizanja nivoa bezbednosti na ovim deonicama.
Rehabilitacija koloseka u dužini od približno 194 kilometra predstavlja značajan deo mreže pruga duge skoro 1.100 kilometara. Očekuje se da će ovo rezultirati bržim, boljim i bezbednijim železničkim saobraćajem na ovim deonicama. Projekat će se realizovati tokom naredne dve godine, doprinoseći da srpske železnice nastave svoj put modernizacije i razvoja.
Značaj za srpsku privredu i građane
Ministar Goran Vesić istakao je važnost ovog zajma za sanaciju koloseka na pojedinim deonicama. Ovo je, uz obnovu i izgradnju novih pruga, ključno za obezbeđivanje većeg kvaliteta i bezbednosti železničkog saobraćaja. Vesić je podsetio na nedavno otvaranje prve brze pruge u istoriji Srbije između Beograda i Novog Sada, koja će uskoro biti produžena do Subotice.
Do sada je u Srbiji rekonstruisano i modernizovano gotovo 1.000 kilometara pruga. Međutim, najveći posao tek predstoji, sa planovima za izgradnju i modernizaciju oko 2.000 kilometara koloseka. Cilj je gotovo potpuna obnova kompletne železničke mreže, što bi trebalo da dovede do toga da naredne godine i decenije budu u znaku srpske železnice.
EBRD-ova vizija za regionalni transport
Mateo Kolanđeli, direktor EBRD-a za zapadni Balkan, naglasio je da je železnica prioritet banke kada je reč o jačanju transportnih veza u regionu. Ulaganje u rehabilitaciju železničke infrastrukture Srbije kroz ovaj zajam predstavlja ključni korak ka poboljšanju standarda, pouzdanosti i poverenja u železnički sistem.
EBRD je do danas potpisao blizu 1,1 milijardu evra finansiranja za srpski železnički sektor. Cilj je podsticanje prelaska na železnicu kao izabrani vid transporta, unapređenje svakodnevnog života pojedinaca, podsticanje ekonomskog rasta i doprinos zelenijoj budućnosti.
Širi kontekst EBRD-ovog angažmana u Srbiji
Važno je napomenuti da je EBRD jedan od vodećih institucionalnih investitora u Srbiji. Do sada je uloženo više od devet milijardi evra kroz 362 projekta, od kojih je većina podržala privatni sektor. Fokus EBRD-a u Srbiji je na jačanju konkurentnosti privatnog sektora, tranziciji na zelenu energiju i održivoj infrastrukturi.
Ovaj projekat sanacije i modernizacije železničke mreže Srbije predstavlja značajan korak u ostvarivanju ovih ciljeva. Očekuje se da će doprineti ne samo poboljšanju transportne infrastrukture, već i ukupnom ekonomskom razvoju i ekološkoj održivosti zemlje.
U zaključku, odobreni EBRD kredit za unapređenje železničke mreže Srbije predstavlja značajan korak ka modernizaciji i poboljšanju kvaliteta železničkog saobraćaja u zemlji. Ovaj projekat ne samo da će unaprediti infrastrukturu, već će doprineti ekonomskom rastu i održivom razvoju Srbije.