Izvor: Biznis.rs | Foto: Shutterstock

Dominacija Kine u globalnoj proizvodnji baterija do 2030.

Globalno tržište proizvodnje baterija doživljava značajne promene, sa Kinom koja preuzima vodeću ulogu. Predviđanja ukazuju na to da će kineske kompanije dominirati ovim sektorom u narednoj deceniji, što će imati dalekosežne posledice na industriju električnih vozila i energetsku tranziciju.

Kineska dominacija u proizvodnji baterija

Prema najnovijim analizama, očekuje se da će proizvodnja baterija u Kini dostići neverovatne razmere do 2030. godine. Procene sugerišu da će kineske kompanije činiti gotovo 70% ukupnog godišnjeg globalnog kapaciteta proizvodnje baterija, isporučujući više od 6.200 gigavat-časova. Ova impresivna cifra ilustruje ogromnu prednost koju Kina gradi u ovom ključnom sektoru.

Posebno je zanimljiv slučaj kineskog giganta Contemporary Amperex Technology Company (CATL), za koji se predviđa da će samostalno nadmašiti kombinovanu proizvodnju nekoliko evropskih zemalja. Konkretno, očekuje se da će CATL proizvesti više baterija nego Kanada, Francuska, Mađarska, Nemačka i Velika Britanija zajedno, što je jasan pokazatelj kineske dominacije u ovoj industriji.

Globalna raspodela proizvodnih kapaciteta

Iako Kina prednjači, druge zemlje takođe ulažu napore da osiguraju svoje mesto na tržištu baterija. Prema podacima Benchmark Mineral Intelligence, Sjedinjene Američke Države će do 2030. godine zauzeti drugo mesto po ukupnom kapacitetu proizvodnje baterija, sa približno 1.261 gigavat-časom godišnje. Ovo će biti rezultat kombinacije domaćih proizvođača, poput Tesle, i stranih investicija, kao što je proizvodnja južnokorejske kompanije LG Energy Solution na američkom tlu.

U Evropi, Nemačka se ističe kao lider u proizvodnji litijum-jonskih baterija, sa predviđenim kapacitetom od oko 262 gigavat-časa. Značajan deo ovog kapaciteta dolazi iz Teslinih evropskih pogona, uključujući i takozvanu "giga-fabriku" nadomak Berlina, koja predstavlja prvu Teslinu proizvodnu lokaciju u Evropi.

Uspon Mađarske kao evropskog centra proizvodnje baterija

Interesantno je primetiti da se Mađarska pozicionira kao značajan igrač u evropskoj proizvodnji baterija. Predviđanja sugerišu da će ova zemlja, koja se graniči sa Srbijom, zauzeti četvrto mesto globalno po proizvodnim kapacitetima do kraja decenije. Sa očekivanih 210,1 GWh ukupnih godišnjih kapaciteta, Mađarska će biti blizu nivoa proizvodnje vodeće evropske ekonomije, Nemačke.

Ovaj impresivan rast Mađarske u sektoru baterija rezultat je strateških investicija azijskih kompanija. CATL, Samsung i SK On planiraju značajne proizvodne pogone na mađarskoj teritoriji, što će zemlji omogućiti da postane ključno čvorište u evropskom lancu snabdevanja za električna vozila.

Uloga litijuma u budućnosti proizvodnje baterija

Analiza Austrijskog instituta za tehnologiju, koju je objavio Bečki Standard, ukazuje na kontinuiranu važnost litijuma u proizvodnji baterija u narednih pet do deset godina. Uprkos postojanju tržišnih alternativa, litijum ostaje ključna komponenta u proizvodnji baterija za električna vozila.

Trenutno, Evropska unija je gotovo u potpunosti zavisna od uvoza litijuma, što predstavlja značajan izazov za njenu energetsku nezavisnost. Evropska komisija predviđa dramatičan porast potražnje za litijumom na nivou EU, očekujući da će se ona uvećati čak 12 puta do 2030. godine. Ovo naglašava potrebu za razvojem domaćih izvora litijuma i unapređenjem tehnologija recikliranja baterija.

Implikacije za globalnu industriju električnih vozila

Dominacija Kine u proizvodnji baterija ima dalekosežne posledice za globalnu industriju električnih vozila. Kineska strategija vertikalne integracije, koja obuhvata ceo lanac snabdevanja od rudarenja metala do proizvodnje električnih vozila, daje kineskim kompanijama značajnu konkurentsku prednost.

Ova situacija postavlja izazove pred druge zemlje i regione koji žele da razviju sopstvene kapacitete za proizvodnju električnih vozila. Evropa i Severna Amerika će morati da ulože značajne napore kako bi smanjile zavisnost od kineskih baterija i razvile sopstvene, konkurentne lance snabdevanja.

U zaključku, globalno tržište proizvodnje baterija doživljava dramatične promene, sa Kinom koja preuzima vodeću ulogu. Dok druge zemlje ulažu napore da uhvate korak, kineska dominacija u ovom sektoru će verovatno oblikovati budućnost industrije električnih vozila i energetske tranzicije u narednoj deceniji.