U značajnom potezu za javni prevoz u glavnom gradu Srbije, Komisija za javnu nabavku Sekretarijata za javni prevoz Beograda donela je odluku o dodeli ugovora za upravljanje ključnim autobuskim linijama. Ova odluka označava prekretnicu u organizaciji gradskog prevoza i otvara nova poglavlja u javno-privatnom partnerstvu.
Detalji dodele ugovora za javni prevoz Beograd
Komisija je donela odluku o ustupanju autobuskih poteza 300, 400 i 500, kao i dela linija koje prolaze preko Savskog venca, konzorcijumu predvođenom kompanijom BG BUS prevoz iz Zemuna. Ovaj konzorcijum, koji čini približno dvadeset članica, preuzeo je značajnu odgovornost u obezbeđivanju efikasnog gradskog prevoza.
Vrednost dodeljenog posla iznosi gotovo 156,9 milijardi dinara sa PDV-om, što je ekvivalentno sumi od oko 1,34 milijarde evra. Interesantno je primetiti da je ova cifra znatno niža od prvobitno procenjene vrednosti od približno 175 milijardi dinara, odnosno 1,5 milijardi evra. Ova razlika od skoro 20 milijardi dinara ukazuje na potencijalne uštede za gradski budžet.
Implikacije za gradski saobraćaj i GSP
Ovaj ugovor podrazumeva preuzimanje upravljanja nad 84 autobuske linije, koje će konzorcijum voditi u narednoj deceniji. Za realizaciju ovog obimnog posla, konzorcijum će morati da angažuje inicijalno 497 vozila, uz dodatnih 50 rezervnih. Ova odluka ima dalekosežne posledice za Gradsko saobraćajno preduzeće (GSP) Beograd, s obzirom da se više od 30 linija trajno oduzima iz njihove nadležnosti.
Proces dodele ugovora započeo je početkom jula, kada je raspisan javni poziv. Prvobitno je planirano otvaranje ponuda za 26. avgust, ali je taj datum pomeren zbog potrebe za izmenama i dodatnim informacijama. Zanimljivo je da je ponuda izabranog konzorcijuma bila jedina pristigla, što otvara pitanja o konkurentnosti u ovom sektoru.
Kontroverzni aspekti privatizacije gradskog prevoza
Odluci o privatizaciji 84 linije prethodilo je usvajanje projekta o javno-privatnom partnerstvu za poteze 300, 400 i 500. Ovo usvajanje je sprovedeno na pomalo neuobičajen način - putem telefonske sednice Privremenog organa grada, održane samo dan pre konstitutivne sednice Skupštine grada Beograda.
Obrazloženje grada za ovaj projekat bilo je gotovo identično onom korišćenom pri usvajanju projekta javno-privatnog partnerstva za poteze 100 i 700. Glavni argumenti su se odnosili na probleme velike starosti vozila GSP-a, istek amortizacionog perioda postojećih vozila, i tvrdnju da trenutna vozila nisu adekvatna ni bezbedna za prevoz putnika zbog ispunjenog kapaciteta.
Ovi argumenti su naišli na snažno protivljenje predstavnika sindikata, koji su u više navrata iskazivali svoje nezadovoljstvo ovakvim obrazloženjem. Ovo neslaganje ukazuje na postojanje različitih pogleda na stanje i budućnost javnog prevoza u Beogradu.
Struktura konzorcijuma i glavni izvršioci
Konzorcijum na čelu sa BG BUS prevozom obuhvata niz kompanija iz sektora prevoza i srodnih delatnosti. Među članicama se ističu Banbus, C & LC Group, Barbados, ASP Strela, Presto, Lui Travel, B&B Linea, Preduzeće za trgovinu na veliko i malo Ćurdić, Knežević trans, Dumeco, Beobus City, Transprodukt – BUS prevoz, M.T. – Tours prevoz, Niš Ekspres, M&M – Trans Company, Saga Trans i LDM Group.
Posebno se ističu tri kompanije koje će izvršavati najveći deo posla u okviru ovog ugovora: C & LC Group, ASP Strela i Dumeco. Njihova uloga će biti ključna u realizaciji ovog obimnog projekta i obezbeđivanju kvalitetnog prevoza za građane Beograda.
Zaključak i buduće perspektive
Dodela ugovora za upravljanje ključnim autobuskim linijama u Beogradu predstavlja značajan korak u restrukturiranju javnog prevoza Beograda. Ovaj potez otvara nova pitanja o efikasnosti i kvalitetu usluga, kao i o budućoj ulozi GSP-a. Ostaje da se vidi kako će ova promena uticati na svakodnevni život građana i funkcionisanje gradskog saobraćaja u narednim godinama.