Izvor: Biznis.rs | Foto: Shutterstock

Direktive za radno vreme aerodroma u Srbiji

U nedavno objavljenoj naredbi, Direktorat civilnog vazduhoplovstva Republike Srbije detaljno je definisao obavezno radno vreme aerodroma za predstojeću zimsku sezonu. Ova direktiva, koja stupa na snagu 27. oktobra, donosi značajne promene u operativnim satima vazdušnih luka širom zemlje.

Nove smernice za radno vreme aerodroma

Direktorat civilnog vazduhoplovstva Republike Srbije izdao je opsežnu naredbu koja precizno određuje obavezno radno vreme aerodroma tokom zimskog reda letenja. Ova direktiva, objavljena u Službenom glasniku Republike Srbije, pokriva period od 27. oktobra 2023. do 30. marta 2024. godine, donoseći značajne promene u operativnom režimu vazdušnih luka.

Najznačajnija odredba tiče se beogradskog aerodroma Nikola Tesla (BEG), koji zadržava status jedinog aerodroma u Srbiji sa neprekidnim 24-časovnim radom, sedam dana u nedelji. Ova odluka odražava ključnu ulogu koju BEG ima u nacionalnom i međunarodnom vazdušnom saobraćaju.

Za ostale aerodrome, naredba propisuje specifično, vremenski ograničeno obavezno radno vreme. Međutim, važno je napomenuti da ovo ne isključuje mogućnost prihvatanja i otpremanja letova van propisanog vremena, pod uslovom da se izvrši posebna najava.

Specifičnosti radnog vremena regionalnih aerodroma

Aerodrom Konstantin Veliki u Nišu (INI) dobija složen raspored rada. Ponedeljkom će biti otvoren u dva termina: od 06:30 do 09:00 i od 13:00 do 15:30. Utorkom radi od 10:30 do 13:30, dok je sredom otvoren od 13:30 do 18:30. Četvrtkom i petkom aerodrom je operativan od 09:00 do 12:00. Vikend donosi dodatne varijacije, sa subotnjim radom od 07:00 do 12:00 i nedeljnim od 14:30 do 18:30.

Manji aerodromi, koji se prvenstveno koriste za obuku pilota, imaju nešto jednostavniji raspored. Aerodrom Vazduhoplovne akademije u Vršcu biće dostupan radnim danima od 07:30 do 15:00, dok vikendom neće biti operativan. Zrenjaninski aerodrom Ečka radiće svakodnevno, uključujući i vikende, od 06:00 do 19:00, što predstavlja produženje radnog vremena za tri sata u odnosu na prethodnu zimsku sezonu. Aerodrom Mind u Kragujevcu biće otvoren od ponedeljka do petka, od 09:00 do 15:00, dok će vikendom biti zatvoren, osim po posebnoj najavi.

Fleksibilnost i prilagođavanje potrebama korisnika

Uprkos jasno definisanom obaveznom radnom vremenu, naredba Direktorata predviđa i mogućnost prilagođavanja u slučaju posebnih potreba. Na zahtev korisnika i uz saglasnost operatera, aerodromi u Nišu, Vršcu, Zrenjaninu i Kragujevcu mogu biti otvoreni i van propisanih termina. Ova fleksibilnost omogućava efikasnije korišćenje aerodromskih kapaciteta i bolje prilagođavanje potrebama putnika i avio-kompanija.

Poseban status imaju aerodromi Morava kod Kraljeva (KVO), Rosulje u Kruševcu i Ponikve pored Užica. Ovi aerodromi će raditi isključivo po potrebi i uz prethodno odobrenje operatera. Interesantno je primetiti da, uprkos ovom ograničenju, srpska nacionalna avio-kompanija i dalje ima u prodaji karte za letove iz Kraljeva za Istanbul tokom zimske sezone.

Implikacije novih direktiva za vazdušni saobraćaj

Nove direktive o radnom vremenu aerodroma imaju značajne implikacije za vazdušni saobraćaj u Srbiji. S jedne strane, precizno definisano radno vreme omogućava bolju organizaciju letova i efikasnije korišćenje resursa. S druge strane, fleksibilnost koju naredba pruža omogućava prilagođavanje nepredviđenim situacijama i posebnim zahtevima korisnika.

Ova naredba takođe reflektuje različite uloge i kapacitete aerodroma u Srbiji. Dok aerodrom Nikola Tesla u Beogradu zadržava svoju ključnu ulogu kao glavni međunarodni hub sa 24/7 operativnošću, regionalni aerodromi dobijaju raspored koji odgovara njihovom trenutnom obimu saobraćaja i potrebama lokalnih zajednica.

U zaključku, nove direktive Direktorata civilnog vazduhoplovstva o radnom vremenu aerodroma predstavljaju važan korak u optimizaciji vazdušnog saobraćaja u Srbiji tokom zimske sezone. Balansiranjem između standardizacije i fleksibilnosti, ove mere teže unapređenju efikasnosti i dostupnosti vazdušnog prevoza, istovremeno vodeći računa o specifičnim potrebama različitih regiona i korisnika.