U eri digitalne transformacije, Srbija je svedok značajnog napretka u sferi elektronske uprave. eUprava, kao ključni portal za digitalne usluge, postaje sve važniji deo svakodnevnog života građana, uključujući i one manje vične tehnologiji.
Evolucija eUprave u Srbiji
Početak digitalizacije u Srbiji doneo je brojne promene u administrativnim procesima. Isprva, mnogi su smatrali nove procedure komplikovanim, ali vremenom, portali poput eUprave postali su neizostavan deo svakodnevice. Nevena Nikolić, projektna menadžerka u Institutu za razvoj i inovacije, ističe da broj zahteva za različite vrste digitalnih sertifikata i dokumenata neprestano raste.
Prema Nikolić, najpopularnije usluge na portalu eUprava uključuju:
- Podnošenje zahteva za izdavanje parking karte
- Zahtevi za mesta za osobe sa invaliditetom
- Usluge vezane za pandemiju COVID-19
"Popularnost COVID-19 usluga obuhvata izdavanje EU digitalnog zelenog sertifikata, iskazivanje interesovanja za vakcinaciju i eZakazivanje za PCR testiranja," objašnjava Nikolić. Dodaje da građani često koriste portal i za plaćanje nadoknada i taksi, izdavanje uverenja za vođenje krivičnog postupka, te za zahteve vezane za vozačke dozvole.
Faktori koji utiču na popularnost eUsluga
Razlozi za veliku popularnost e-usluga su višestruki. Nikolić ističe da je efikasnost ključni faktor: "Kada nešto podrazumeva dugo čekanje u redu ili višestruke odlaske na šalter, eUprava predstavlja efikasno rešenje. Usluge dostupne na nacionalnom nivou su jednostavne za korišćenje i štede vreme, što privlači građane."
Pored toga, pandemija je dodatno naglasila potrebu za digitalnim uslugama. Usluge vezane za COVID-19, poput izdavanja digitalnih sertifikata i zakazivanja testiranja, postale su neophodne u svakodnevnom životu građana.
Budućnost digitalizacije u Srbiji
Govoreći o budućnosti digitalizacije, Nikolić predviđa da će se popularnost usluga menjati pod uticajem različitih faktora. Generacija Z će, prema njenom mišljenju, imati značajan uticaj na smer digitalizacije.
"Generacija Z je grupa mladih ljudi kojima prihvatanje digitalnih usluga ne predstavlja teškoću. Oni preferiraju digitalno obavljanje poslova i rad od kuće, osećajući se sigurno u digitalnom okruženju," objašnjava Nikolić.
Uloga Instituta za razvoj i inovacije
Institut za razvoj i inovacije igra važnu ulogu u procesu digitalizacije, delujući u dva pravca: prema građanima i prema lokalnim vlastima. Njihov cilj je da upoznaju građane sa portalom eUprava kroz jednostavna video-uputstva i stvaranje sveobuhvatnog vodiča za korišćenje e-usluga.
Pored toga, Institut radi na poboljšanju komunikacije između lokalnih vlasti i građana. "Naša dugoročna ideja je da doprinesemo tome da lokalne vlasti više komuniciraju sa građanima putem digitalnih platformi," kaže Nikolić. "Na taj način se najbolje mogu prepoznati potrebe građana i poboljšati kvalitet života u manjim opštinama."
Zaključak: Budućnost digitalne Srbije
Digitalizacija u Srbiji napreduje brzo, sa eUpravom kao centralnom tačkom za pružanje online usluga građanima. Dok popularnost određenih usluga raste, očekuje se da će buduće generacije dodatno oblikovati digitalni pejzaž zemlje. Institut za razvoj i inovacije nastavlja da igra ključnu ulogu u ovom procesu, radeći na poboljšanju dostupnosti i kvaliteta digitalnih usluga za sve građane Srbije.