Kineski proizvođač automobila Chery značajno utiče na promenu ruskog automobilskog sektora, preuzimajući proizvodne kapacitete koje su napustili zapadni konkurenti. Ova ekspanzija označava novu eru u ruskoj automobilskoj industriji, gde kineski brendovi postaju dominantni igrači.
Chery-jeva ekspanzija na ruskom tržištu
Chery, jedan od vodećih kineskih proizvođača automobila, započeo je sklapanje vozila u Rusiji za lokalno tržište. Kompanija koristi tri fabrike koje su prethodno pripadale zapadnim proizvođačima, uključujući Volkswagen i Mercedes. Ova strategija omogućava Chery-ju da značajno poveća svoj udeo na ruskom tržištu, koje je doživelo velike promene nakon odlaska mnogih zapadnih brendova.
Prema izveštajima neimenovanih izvora, kineski proizvođači automobila sada kontrolišu više od polovine ruskog tržišta automobila u pogledu prodaje. Ova dominacija je rezultat masovnog povlačenja zapadnih proizvođača iz Rusije nakon izbijanja sukoba u Ukrajini u februaru 2022. godine. Chery je posebno uspešan, čineći skoro petinu ukupne prodaje putničkih automobila u Rusiji.
Strategija "polusastavljenog" uvoza
Chery primenjuje strategiju poznatu kao "polusastavljeno" (SKD) sklapanje. Ova metoda podrazumeva uvoz gotovo potpuno sastavljenih automobila, koji se zatim finaliziraju u ruskim fabrikama. Konkretno, modeli Tiggo stižu u fabriku u Kalugi skoro završeni, gde se vrši samo konačna montaža. Za ovu uslugu, Chery plaća naknadu vlasnicima fabrike.
Ova strategija omogućava Chery-ju da brzo reaguje na visoku potražnju na ruskom tržištu, gde je domaća proizvodnja ograničena zbog smanjenih kapaciteta. Istovremeno, ruska vlada podiže takse na uvezene automobile, što dodatno podstiče strane proizvođače da lokalizuju proizvodnju.
Preuzimanje napuštenih proizvodnih kapaciteta
Chery trenutno koristi tri ključne proizvodne lokacije u Rusiji:
- Fabrika u Kalugi, nekada u vlasništvu Volkswagena, sada proizvodi Chery Tiggo krosover vozila sa godišnjim kapacitetom od približno 225.000 jedinica.
- U Sankt Peterburgu, bivša Nissanova fabrika sada proizvodi model Tiggo 7, preimenovan u Xcite X-Cross 7. Ovaj brend je u septembru osvojio nagradu za "najbolji novi brend" u Rusiji.
- Fabrika u Esipovu, u moskovskom regionu, koju je Mercedes-Benz prodao trgovcu automobila Avtodom u aprilu 2023. godine, sada proizvodi model Chery Exeed VX, luksuzni srednje veličine krosover, sa kapacitetom od oko 25.000 automobila godišnje.
Uprkos značajnom širenju proizvodnje u Rusiji, Chery je u zvaničnoj izjavi naveo da ne planira izgradnju ili kupovinu sopstvenih fabrika u zemlji. Umesto toga, kompanija se fokusira na snabdevanje ruskog tržišta putničkim automobilima kroz postojeće aranžmane.
Uticaj na rusku automobilsku industriju
Ekspanzija Chery-ja i drugih kineskih proizvođača automobila u Rusiji ima dalekosežne posledice za lokalnu automobilsku industriju. Ove kompanije ne samo da popunjavaju prazninu nastalu odlaskom zapadnih brendova, već i značajno menjaju strukturu ruske proizvodnje i ekonomije.
Lokalizacija proizvodnje kineskih automobila u Rusiji donosi višestruke prednosti:
- Povećava dostupnost vozila na ruskom tržištu
- Stvara nova radna mesta u automobilskom sektoru
- Podstiče transfer tehnologije i znanja
- Jača ekonomske veze između Rusije i Kine
Međutim, ovaj trend takođe postavlja pitanja o dugoročnoj konkurentnosti ruskih domaćih proizvođača automobila i potencijalnoj zavisnosti ruskog tržišta od kineskih brendova.
Budućnost ruskog automobilskog sektora
Dok Chery i drugi kineski proizvođači nastavljaju da jačaju svoje prisustvo u Rusiji, očekuje se da će se tržište automobila u zemlji i dalje značajno menjati. Ruska vlada će verovatno morati da balansira između podsticanja stranih investicija i zaštite domaće automobilske industrije.
U zaključku, ekspanzija Chery-ja na ruskom tržištu automobila predstavlja značajan pomak u globalnoj automobilskoj industriji. Ovaj trend ne samo da menja strukturu ruskog tržišta, već i ukazuje na rastuću ulogu kineskih proizvođača automobila na međunarodnoj sceni. Kako se situacija razvija, biće zanimljivo pratiti kako će se ruska automobilska industrija prilagoditi ovim novim izazovima i mogućnostima.