CEFTA sporazum je značajno unapredio izvozne mogućnosti srpske poljoprivrede, omogućavajući pristup regionalnim tržištima uz smanjene carinske barijere. Ovaj članak analizira uticaj sporazuma na srpski agrarni sektor i istražuje potencijal za dalji rast.
Uticaj CEFTA sporazuma na srpski izvoz poljoprivrede
U protekloj godini, 1.720 kompanija iz Srbije plasiralo je poljoprivredno-prehrambene proizvode na CEFTA tržište, ostvarivši izvoz vredan približno 1,34 milijarde evra. Ovaj rezultat predstavlja impresivan rast od gotovo 7% u odnosu na prethodnu godinu, što jasno ukazuje na pozitivan trend u sektoru.
Goran Đaković, agroanalitičar i predsednik Udruženja novinara za poljoprivredu Agropress, ističe: "CEFTA sporazum je otvorio vrata za jednostavniji i povoljniji pristup regionalnim tržištima". On naglašava da je ovaj sporazum značajno doprineo povećanju konkurentnosti srpskih proizvoda, stvarajući nove izvozne prilike koje mogu biti ključne za dalji razvoj poljoprivrednog sektora u Srbiji.
Prednosti srpske poljoprivrede na CEFTA tržištu
Srbija poseduje nekoliko ključnih prednosti kada je reč o proizvodnji hrane za CEFTA tržište. Među njima se ističu:
- Kvalitetno i plodno zemljište
- Duga tradicija u poljoprivrednoj proizvodnji
- Globalno prepoznat kvalitet proizvoda poput kukuruza, malina i jabuka
- Geografska blizina i poznavanje regionalnih tržišta
Ove prednosti omogućavaju Srbiji da efikasno plasira svoje proizvode, uz niže troškove transporta i bržu isporuku. Đaković naglašava: "Naši proizvodi uživaju izuzetan ugled na CEFTA tržištima, što nam daje značajnu konkurentsku prednost".
Potencijal za rast izvoza na CEFTA tržište
Uprkos već ostvarenim uspesima, stručnjaci smatraju da postoji značajan prostor za dodatno povećanje izvoza srpskih poljoprivredno-prehrambenih proizvoda na CEFTA tržište. Organski proizvodi, tradicionalni specijaliteti poput ajvara, kao i prerađevine od mesa i mleka, predstavljaju kategorije sa posebno visokim potencijalom rasta.
Đaković predlaže strategiju koja uključuje:
- Ulaganje u kvalitet i sertifikaciju proizvoda
- Zaštitu geografskog porekla kao deo marketinške strategije
- Fokus na proizvode sa dodatom vrednošću
Ova strategija bi mogla dodatno ojačati poziciju srpskih proizvoda na CEFTA tržištu i otvoriti nove mogućnosti za izvoz.
Izazovi i prepreke za potpunu implementaciju CEFTA sporazuma
Uprkos značajnom napretku, postoje određeni izazovi koji ometaju punu realizaciju potencijala CEFTA sporazuma. Među glavnim preprekama su:
- Administrativne i carinske barijere koje i dalje postoje
- Nedovoljno harmonizovani standardi između zemalja članica
- Potreba za unapređenjem infrastrukture
- Neophodnost ubrzanja carinskih procedura
Prevazilaženje ovih prepreka moglo bi dodatno unaprediti trgovinske odnose i povećati obim razmene između zemalja članica CEFTA.
Analiza izvoza po zemljama CEFTA
Prema podacima Privredne komore Srbije, među CEFTA članicama, Bosna i Hercegovina je najveći uvoznik srpskih poljoprivredno-prehrambenih proizvoda. U 2023. godini, izvoz u BiH dostigao je vrednost od približno 600 miliona evra, što predstavlja rast od 5% u odnosu na prethodnu godinu.
Crna Gora zauzima drugo mesto sa uvozom vrednim oko 367 miliona evra, beležeći impresivan rast od 10% u odnosu na 2022. godinu. Severna Makedonija je na trećem mestu sa uvozom od približno 278 miliona evra, što predstavlja blagi rast od 0,7% u poređenju sa prethodnom godinom.
Ključni izvozni proizvodi Srbije na CEFTA tržištu
Među najznačajnijim izvoznim artiklima Srbije na CEFTA tržištu u prethodnoj godini ističu se:
- Flaširana voda i bezalkoholna pića
- Pekarski proizvodi (peciva, kolači, biskviti)
- Preparati za ishranu životinja
- Žitarice (kukuruz, pšenica)
- Brašno
- Suncokretovo ulje
Ova raznovrsnost izvoznih proizvoda ukazuje na širok spektar mogućnosti koje CEFTA sporazum pruža srpskim proizvođačima i izvoznicima.
U zaključku, CEFTA sporazum se pokazao kao ključni faktor u rastu srpskog izvoza poljoprivrednih proizvoda. Uprkos izazovima, sporazum je otvorio značajne mogućnosti za srpske proizvođače, omogućavajući im da iskoriste prednosti regionalnog tržišta i unaprede svoju konkurentnost.