Izvor: Biznis.rs | Foto: Biznis.rs

CATL razmatra izgradnju fabrike baterija u SAD-u

Kineski proizvođač baterija CATL razmatra mogućnost proširenja poslovanja u Sjedinjenim Američkim Državama, što bi moglo značajno uticati na tržište električnih vozila. Ova vest dolazi u vreme kada se globalna automobilska industrija suočava sa značajnim promenama.

CATL-ov potencijalni ulazak na američko tržište

CATL, Contemporary Amperex Technology Co. Limited, najveći svetski proizvođač baterija za električna vozila, razmatra mogućnost izgradnje fabrike baterija u SAD-u. Ova odluka zavisi od potencijalnog otvaranja vrata za kineske investicije u sektoru električnih vozila od strane novoizabranog predsednika Donalda Trampa, kako je izjavio Robin Zeng, osnivač i predsednik kompanije CATL.

Zeng je istakao da su kineske kompanije koje se bave električnim automobilima i baterijama trenutno isključene sa američkog tržišta zbog zaštitnih trgovinskih mera. Ove mere su podržane od strane obe glavne političke partije u SAD-u, uključujući i Trampa, koji je pokrenuo širi trgovinski rat sa Kinom tokom svog prvog mandata 2017. godine.

Trenutne prepreke za kineske proizvođače

Trenutna situacija na američkom tržištu predstavlja značajne izazove za kineske proizvođače baterija i električnih vozila:

  • Kineske baterije ne ispunjavaju uslove za subvencije za potrošače u SAD-u
  • Električni automobili iz Kine podležu carini od približno 100%, što efektivno predstavlja zabranu uvoza
  • Ove mere značajno otežavaju konkurentnost kineskih proizvoda na američkom tržištu

Uprkos ovim preprekama, Zeng i dalje pokazuje značajan interes za proširenje poslovanja kompanije CATL u SAD-u. On se nada da će u budućnosti postojati veća otvorenost za kineske investicije u ovom sektoru.

Trenutno prisustvo CATL-a na američkom tržištu

Iako CATL trenutno nema direktno proizvodne kapacitete u SAD-u, kompanija je već prisutna na ovom tržištu kroz licence za proizvodnju baterija. Dva značajna primera ove saradnje su:

  1. Ford gradi fabriku u Mičigenu za proizvodnju baterija na bazi litijum-fosfata uz licencu CATL-a
  2. Tesla ima sličan dogovor sa CATL-om za proizvodnju baterija u Nevadi, sa planiranim početkom rada 2025. godine

Ovi aranžmani omogućavaju američkim kompanijama da koriste CATL-ovu tehnologiju bez direktnog uvoza baterija iz Kine, čime se zaobilaze trenutna trgovinska ograničenja.

Saradnja sa Teslom i Ilonom Maskom

Zeng je posebno istakao saradnju sa Teslom i njenim izvršnim direktorom, Ilonom Maskom. On smatra da je ovaj dogovor omogućio Masku da usmeri svoja sredstva na razvoj veštačke inteligencije i autonomnih vozila, umesto da se fokusira na proizvodnju baterija.

CATL je glavni dobavljač baterija za Teslinu fabriku u Šangaju, koja je trenutno najveća i najprofitabilnija Teslina fabrika. Tokom razgovora sa Maskom, Zeng je izrazio sumnje u efikasnost Teslinih cilindričnih baterija tipa 4680, predviđajući potencijalne izazove sa ovim dizajnom zbog složenosti elektrohemijskih procesa.

Zeng je pohvalio Maskove sposobnosti u upravljanju softverom i hardverom, ali je takođe istakao da mu nedostaje dublje znanje iz oblasti elektrohemije, koje je ključno za razvoj naprednih baterijskih sistema.

Diskusija o Maskovim ambicioznim ciljevima

Tokom njihovih razgovora, Zeng i Mask su diskutovali o Maskovim često nerealnim rokovima za nove proizvode, posebno u oblasti autonomnih vozila. Mask je priznao da namerno postavlja ambiciozne rokove kako bi motivisao svoj tim, ali Zeng veruje da su ova predviđanja često previše optimistična i mogu stvoriti probleme za investitore.

Nedavno je Mask obećao da će Teslini potpuno autonomni modeli biti dostupni u Teksasu i Kaliforniji već sledeće godine. Takođe je najavio dvosed Cybercab, robotaksi bez volana i pedala, sa planiranim lansiranjem do 2026. godine. Međutim, mnogi investitori ostaju skeptični zbog ranijih neostvarenih obećanja.

Uprkos ovim rezervama, Zeng veruje da Mask ima ispravnu viziju o smeru razvoja automobilske industrije, ali da su mu potrebne realističnije vremenske procene za implementaciju svojih ideja.

Budućnost CATL-a i električnih vozila u SAD-u

Potencijalna izgradnja fabrike baterija kompanije CATL u SAD-u mogla bi značajno uticati na tržište električnih vozila u zemlji. Ovo bi moglo dovesti do:

  • Povećane konkurencije među proizvođačima baterija
  • Potencijalnog smanjenja cena električnih vozila
  • Ubrzanog razvoja tehnologije baterija
  • Stvaranja novih radnih mesta u sektoru visoke tehnologije

Međutim, realizacija ovih planova u velikoj meri zavisi od budućih trgovinskih politika SAD-a i odnosa sa Kinom. CATL će morati pažljivo da prati političke i ekonomske trendove kako bi doneo optimalnu odluku o ulasku na američko tržište.

U zaključku, potencijalni ulazak CATL-a na američko tržište kroz izgradnju fabrike baterija mogao bi značajno uticati na industriju električnih vozila u SAD-u. Ova odluka će zavisiti od budućih trgovinskih politika i otvorenosti za kineske investicije u ovom sektoru.