U svetu preduzetništva, Candy Universe predstavlja slatki primer uspeha koji je nastao iz neuspeha. Ova priča o inovativnom paru koji je transformisao svoje poslovne neuspehe u Americi u procvetavajući slatkiški biznis u Srbiji služi kao inspiracija za mnoge preduzetnike.
Od američkog sna do srpske stvarnosti
Kada su Boris i Sanja Pezelj shvatili da njihov san o boljem životu u Sjedinjenim Američkim Državama neće postati stvarnost, odlučili su da se vrate u Srbiju i krenu preduzetničkim putem. Inspirisani sličnim konceptom koji su videli u inostranstvu, osnovali su Candy Universe, kompaniju koja je revolucionalizovala prodaju slatkiša u Srbiji.
"Poput mnogih preduzetnika u našoj zemlji, suočili smo se sa ograničenim mogućnostima," objašnjava Boris Pezelj, suosnivač kompanije. "Nismo želeli da radimo za druge ili da imamo stroge šefove. Umesto toga, odlučili smo da prilagodimo koncept koji smo videli u inostranstvu našem mentalitetu i tržištu."
Slatka ekspanzija: Od štanda do carstva
Danas, deceniju nakon osnivanja, Candy Universe ima štandove u brojnim tržnim centrima širom Srbije. Njihova ponuda uključuje širok spektar slatkiša, od gumenih bombona i čokoladnih draže do ručno rađenih čokolada i belgijskih pralina. Ono što ih čini jedinstvenim je njihov sistem prodaje - kupci plaćaju fiksnu cenu za neograničenu količinu slatkiša.
"Na našim najvećim kioscima, kupci mogu birati između više od 60 različitih vrsta slatkiša," ističe Pezelj. "Trenutno imamo 10 prodajnih mesta u najvećim tržnim centrima u Srbiji, a od 2014. godine smo pokrenuli i online prodavnicu."
Izazovi i inovacije u poslovanju
Put do uspeha nije bio lak. Boris se priseća: "Novac koji smo zaradili u SAD, uz pozajmice od porodice i prijatelja, bio je dovoljan samo za početak. Svakodnevno smo čekali dnevne pazare kako bismo plaćali dobavljače, proizvođače i ostale troškove."
Uprkos izazovima, par je nastavio da širi poslovanje, otvarajući i do tri nova prodajna mesta godišnje. Međutim, ova brza ekspanzija donela je i svoje probleme. "Imali smo nekoliko većih grešaka prilikom širenja," priznaje Boris. "Ulazili smo u sve tržne centre gde su nas pozvali, ali smo isto tako brzo zatvarali neke prodavnice koje nisu bile profitabilne."
Diversifikacija poslovanja: Korporativni pokloni
Pre tri godine, Candy Universe je proširio svoje poslovanje na sektor korporativnih poklona kroz novi brend Acante. Ovaj potez je bio odgovor na česte upite klijenata. "Razvili smo set od tridesetak različitih kutija koje brendiramo za svakog klijenta prema njihovim standardima i punimo ih belgijskom čokoladom," objašnjava Pezelj.
Ova diversifikacija je omogućila kompaniji da proširi svoje tržište i poveća prihode, posebno u periodu kada je maloprodaja bila pod pritiskom zbog pandemije COVID-19.
Budućnost: Franšizni model i međunarodno širenje
Gledajući u budućnost, Candy Universe razmatra mogućnost franšiznog modela poslovanja. "U procesu smo izrade celokupne dokumentacije za prodaju koncepta pojedincima i sistemima," kaže Boris. "Imali smo direktne upite iz Mađarske i Rumunije, ali bez velikog investitora, to je za nas trenutno nedostižno."
Pezelj ističe da bi primena istog sistema rasta na stranom tržištu bila izazovna. "U inostranstvu bismo morali odmah otvoriti minimum četiri ili pet prodajnih mesta, edukovati tim menadžera i prepustiti im rad. Zato smatramo da je franšiza najbolje rešenje za međunarodno širenje."
Izazovi konkurencije i tržišta
Iako Candy Universe trenutno nema direktnu konkurenciju u svom segmentu, Pezelj je svestan da se situacija može promeniti. "Imamo najave da će se uskoro pojaviti neki internacionalni brend. Ali mi konkurenciju vidimo šire - u sladoledu, kolačima i drugim slatkišima."
Kompanija se takođe suočava sa izazovima globalizacije i ukrupnjavanja poslovanja. "Mali proizvođači nemaju iste šanse kao veliki, stari, domaći i svetski proizvođači," objašnjava Pezelj. "Teško nam je da se pojavimo u velikim trgovinskim lancima jer ako ispoštujemo sve zadate parametre, nama ostane vrlo malo profita."
Lekcije za buduće preduzetnike
Priča o Candy Universe nudi nekoliko važnih lekcija za buduće preduzetnike:
- Prilagodite strane koncepte lokalnom tržištu
- Budite spremni na brze promene i prilagođavanja
- Ne bojte se diversifikacije poslovanja
- Razmišljajte o franšiznom modelu za brže širenje
- Budite svesni izazova koje donosi brz rast
U zaključku, Candy Universe predstavlja inspirativan primer kako se neuspeh može pretvoriti u uspeh kroz inovaciju, upornost i prilagodljivost. Uprkos izazovima, Boris i Sanja Pezelj su uspeli da izgrade uspešan biznis koji nastavlja da raste i razvija se. Njihova priča služi kao podsetnik da u svetu preduzetništva, slatki uspeh često dolazi nakon gorkih neuspeha.