Izvor: Biznis.rs | Foto: Shutterstock

C919: Kineski odgovor na globalnu dominaciju u avijaciji

Kineski avion C919 nedavno je obavio prvi komercijalni let koristeći održivo avionsko gorivo (SAF), označavajući prekretnicu u razvoju ekološki prihvatljivijeg vazdušnog saobraćaja. Ovaj poduhvat nije samo demonstracija tehnološkog napretka, već i pokazatelj rastućeg interesovanja za ovaj uskotrupni model među domaćim i stranim avio-kompanijama.

Revolucija u vazduhoplovstvu: C919 i održivo gorivo

Krajem septembra, C919 je uspešno realizovao let na ruti Peking-Šangaj, koristeći SAF gorivo. Ovo putovanje predstavlja prvi od četiri planirana eksperimentalna leta sa ovom vrstom goriva. Inicijativa je pokrenuta na zahtev NKRR i UCAK, s ciljem testiranja SAF-a na različitim tipovima letelica, uključujući i C919.

Prema saopštenju kineskih vazduhoplovnih vlasti, održivo avionsko gorivo može smanjiti emisiju CO2 za približno 85% u poređenju sa konvencionalnim fosilnim gorivima. Ova činjenica čini SAF izuzetno obećavajućom alternativom za budućnost civilne avijacije. SAF se uglavnom proizvodi od biorazgradivog otpada, poput ostataka hrane, iskorišćenih ulja za kuvanje, komunalnog otpada, kao i nusproizvoda poljoprivrede i šumarstva.

Komercijalizacija C919: Nova era za kinesku avijaciju

Air China je nedavno izvela svoj prvi komercijalni let avionom C919, postavši druga avio-kompanija u zemlji koja koristi ovaj model. Ovaj potez se smatra značajnim korakom ka široj komercijalnoj upotrebi C919. Razvijen u skladu sa međunarodnim standardima za civilno vazduhoplovstvo, C919 predstavlja veliki civilni avion sa nezavisnim pravima intelektualne svojine.

Podaci kompanije China Eastern Airlines, prvog globalnog korisnika C919, pokazuju da je njihova flota od sedam aviona ovog tipa prevezla približno 500.000 putnika do početka septembra 2023. godine. Avion je zvanično ušao u komercijalnu upotrebu 28. maja iste godine, označavajući početak nove ere u kineskoj civilnoj avijaciji.

C919 na globalnom tržištu: Izazovi i perspektive

C919 se često opisuje kao potencijalna prekretnica u globalnoj komercijalnoj avijaciji. Ovaj model predstavlja kineski odgovor na Boeing 737 i Airbus A320, dva najprodavanija tipa aviona na svetu. Sa cenom od otprilike 99 miliona dolara, C919 je konkurentan u odnosu na A320 (101 milion dolara) i B737 MAX (99,7 miliona dolara).

Uprkos impresivnom broju od preko 1.000 narudžbina, C919 se suočava sa određenim skepticizmom. Kritičari dovode u pitanje njegovu autentičnost, s obzirom na to da su ključni delovi, poput motora i sistema za kontrolu leta, uvezeni iz SAD i Evrope. Takođe, postoje sumnje u vezi sa njegovom komercijalnom održivošću u kontekstu dominacije Airbusa i Boeinga na tržištu.

Unutrašnjost i performanse C919: Uporedna analiza

Prema izveštaju specijalizovanog novinara CNN-a, koji je imao priliku da putuje avionom C919, unutrašnjost letelice podseća na model A320. Iz daljine, C919 bi se lako mogao zameniti sa A320 zbog sličnog oblika nosa i trupa. Međutim, pažljiviji pogled otkriva karakteristične prozore kokpita i vrhove krila C919.

Što se tiče performansi, primećeno je da je buka od motora C919 neznatno veća u poređenju sa A320 i B737. Ova razlika, iako mala, može biti značajna za putnike koji često putuju avionom i osetljivi su na buku tokom leta.

Međunarodno interesovanje za C919: Brazilski proboj

Brazilska kompanija za teretni i čarter prevoz, Total Linhas Aereas, mogla bi postati prvi nekineski prevoznik koji će uvesti C919 u svoju flotu. Kompanija trenutno pregovara sa kineskim proizvođačem o narudžbini četiri aviona ovog tipa.

Ova odluka je delom rezultat ograničene dostupnosti modela A320neo i 737 MAX, čija su mesta za isporuku rezervisana do naredne decenije. Dodatno, brazilski proizvođač Embraer nije ponudio model aviona koji bi odgovarao specifičnim potrebama ove avio-kompanije.

U zaključku, C919 predstavlja značajan korak napred za kinesku avionsku industriju. Kombinacija napredne tehnologije, upotrebe održivog goriva i konkurentne cene čini ovaj model potencijalno značajnim igračem na globalnom tržištu komercijalnih aviona. Međutim, izazovi poput skepticizma u vezi sa autentičnošću i komercijalne održivosti ostaju prisutni.