U Srbiji se poslednjih godina sve više pažnje posvećuje pitanju bezbednosti građevinskih objekata, posebno nakon nedavnih incidenata koji su ukazali na ozbiljne propuste u održavanju ključne infrastrukture. Stručnjaci upozoravaju na potrebu za hitnim merama kako bi se sprečile potencijalne katastrofe.
Alarmantno stanje Pančevačkog mosta
Pančevački most, koji povezuje Beograd preko Dunava, nalazi se u izuzetno zabrinjavajućem stanju. Prema rečima arhitekte Borislava Stojkova, redovnog člana AINS, ovaj most, izgrađen 1940-ih godina, godinama nije adekvatno održavan. "Pančevački most je u tako lošem stanju da postoji realna opasnost od njegovog urušavanja," upozorava Stojkov.
Izgradnja mosta je bila brza i primarno za vojne potrebe, što je rezultiralo određenim strukturalnim slabostima. Situaciju dodatno komplikuje nejasnoća oko nadležnosti za finansiranje neophodne rekonstrukcije - da li je to odgovornost Grada Beograda ili države. Ova nedoumica dovodi do odlaganja kritičnih radova, čime se rizik od ozbiljnog incidenta povećava iz dana u dan.
Incident u Novom Sadu kao upozorenje
Nedavni pad nadstrešnice na ulazu u Železničku stanicu u Novom Sadu dodatno je naglasio probleme sa bezbednošću infrastrukture. Ovaj incident, koji se dogodio bez ikakvog upozorenja, otvorio je brojna pitanja o kvalitetu izgradnje i održavanja javnih objekata.
Stojkov objašnjava: "Nadstrešnica je bila pričvršćena sa 18 čeličnih zatega za gornji deo krova, uz jedan horizontalni anker prema zgradi stanice. Materijali korišćeni pre šest decenija danas su zastareli, a čelik je verovatno bio podložan koroziji, posebno nakon toliko godina bez pravilnog održavanja."
Problemi sa dozvolama i tehničkom kontrolom
Još jedan alarmantan aspekt situacije je činjenica da Železnička stanica u Novom Sadu nema upotrebnu dozvolu. Stojkov ističe da prema Zakonu o građenju, svaki projekat mora imati ovu dozvolu, ali u slučaju ove stanice, kao i pruge, to nije slučaj.
"Čeka se kraj 2025. godine, što je predviđeni rok za završetak svih radova, da bi se izdala upotrebna dozvola za sve objekte," objašnjava Stojkov. "To znači da će do tada bezbednost putnika biti potencijalno ugrožena, jer se tehnička kontrola odlaže."
Poziv na hitnu akciju
Stručnjaci poput Stojkova pozivaju nadležne organe, uključujući Ministarstvo građevinarstva, da hitno preduzmu mere za poboljšanje bezbednosti građevinskih objekata. Predlaže se da se izvrši temeljita tehnička kontrola svih značajnih javnih objekata, posebno onih gde boravi veliki broj ljudi.
"Ministar građevinarstva bi mogao dati nalog za sprovođenje tehničke kontrole, naročito za objekte od velikog javnog značaja," sugeriše Stojkov. Ova mera bi mogla značajno doprineti prevenciji budućih incidenata i povećanju opšte bezbednosti građana.
U zaključku, pitanje bezbednosti građevinskih objekata u Srbiji zahteva hitnu pažnju i akciju. Od Pančevačkog mosta do železničkih stanica, neophodno je sistemsko rešavanje problema održavanja i kontrole kvaliteta kako bi se osigurala sigurnost građana i očuvala ključna infrastruktura za buduće generacije.