Preduzeće Beogradski metro i voz pokrenulo je značajan korak u razvoju gradskog prevoza, raspisivanjem javne nabavke za tehničku kontrolu Elaborata o kontrolnim geološkim istraživanjima druge faze linije 2 beogradskog metroa. Ovaj potez označava važan napredak u realizaciji ovog ambicioznog infrastrukturnog projekta.
Opseg i značaj tehničke kontrole
Tehnička kontrola obuhvata sveobuhvatnu proveru usklađenosti elaborata sa projektnim zadatkom i projektom detaljnih inženjerskogeoloških-geotehničkih istraživanja. Ova kontrola je ključna za osiguranje kvaliteta i pouzdanosti budućih radova na metrou. Rok za podnošenje ponuda je postavljen za 10. septembar, što ukazuje na hitnost i važnost ovog procesa.
Druga faza linije 2 beogradskog metroa proteže se od stanice Merkator (ne uključujući samu stanicu) do stanice Mirijevo (takođe ne uključujući stanicu). Na ovoj deonici je neophodno sprovesti detaljna kontrolna geološka istraživanja kako bi se osigurala bezbednost i efikasnost budućih građevinskih radova.
Inovativni pristup izgradnji
Prema informacijama koje je objavila eKapija, izgradnja druge faze linije 2 predviđena je upotrebom napredne tehnologije - mašine za bušenje tunela (TBM). Ova metoda predstavlja značajan tehnološki iskorak u izgradnji podzemne infrastrukture u Srbiji.
Osnovna namena dokumentacije koja će biti predmet kontrole je dopuna podataka dobijenih detaljnim geološko-geotehničkim istraživanjima terena za potrebe Idejnog projekta. Ova istraživanja su sprovedena u periodu od 2021. do 2023. godine, ali je potrebno dodatno preciziranje određenih aspekata.
Ključni aspekti geoloških istraživanja
Među prioritetima istraživanja su:
- Utvrđivanje preciznog položaja i orijentacije kontakata litoloških slojeva
- Analiza stanja i svojstava terena i stenskih masa
- Definisanje geotehničkih uslova i preporuka za izgradnju buduće metro linije
Izrada dokumentacije treba da obuhvati analizu posmatranog prostora u interaktivnoj zoni, koja se proteže 50 metara levo i desno od osovine koridora druge faze linije. Ovo će omogućiti sveobuhvatno razumevanje geoloških uslova duž cele trase.
Specifičnosti istražnih radova
Istražni radovi su obavezni na delovima trase koji nisu dovoljno "pokriveni" ranijim istraživanjima ili u kojima složenost geološke građe zahteva dodatna pojašnjenja. Ovo osigurava da se sve potencijalne geološke prepreke identifikuju i adresiraju pre početka izgradnje.
Na lokacijama gde su ranije izvedeni istražni radovi, ali za koje ne postoji dovoljna preciznost podataka, planirane su nove istražne bušotine. Istražne bušotine se izvode na minimum 10 metara ispod donje kote tunelske konstrukcije deonica metroa, a na lokacijama planiranih stanica metroa, ta dubina iznosi minimalno 15 metara ispod donje kote stanične konstrukcije.
Sinteza i interpretacija rezultata
Rezultate ranijih istraživanja, kao i onih koja će biti sprovedena po ovom projektnom zadatku, potrebno je sintetizovati, reinterpretirati i obraditi po jedinstvenom kriterijumu. Ovo će omogućiti stvaranje sveobuhvatne slike geoloških uslova duž cele trase metroa.
Na osnovu svih dobijenih rezultata, stručnjaci će definisati:
- Geološku građu terena
- Morfološke karakteristike
- Osnovne tektonske odlike
- Seizmološke karakteristike terena duž trase metroa
Nova istraživanja će biti posebno usmerena na delove terena gde se predviđaju podzemne deonice trase metroa, planirane stanice, kao i druge inženjerske konstrukcije. Ovo će osigurati da se svi potencijalni rizici identifikuju i adresiraju u ranoj fazi projekta.
U zaključku, tehnička kontrola geoloških istraživanja za liniju 2 beogradskog metroa predstavlja ključni korak u realizaciji ovog značajnog infrastrukturnog projekta. Temeljnim pristupom i primenom najsavremenijih metoda istraživanja, Beograd se približava ostvarenju vizije modernog i efikasnog sistema gradskog prevoza.