Javno preduzeće Putevi Srbije nedavno je objavilo novi tender za izradu idejnog projekta auto-puta Beograd-Temišvar, privlačeći pažnju stručne javnosti zbog značajnog povećanja procenjene vrednosti usluge. Ovaj potez otvara brojna pitanja o planiranju infrastrukturnih projekata i njihovom finansiranju.
Detalji novog tendera za auto-put Beograd-Temišvar
Prema informacijama objavljenim na Portalu javnih nabavki, procenjena vrednost usluge izrade idejnog projekta sa studijom opravdanosti za deonicu Pančevo – Vršac – granica sa Rumunijom sada iznosi približno 600 miliona dinara. Ova cifra predstavlja gotovo trostruko povećanje u odnosu na prvobitnu procenu od oko 180 miliona dinara, objavljenu u prethodnom tenderu sredinom novembra 2023. godine.
Interesantno je da je prethodni tender obustavljen uz obrazloženje da "postoje dokazivi razlozi usled kojih je prestala potreba za predmetnom nabavkom". Međutim, samo nekoliko meseci kasnije, JP Putevi Srbije ponovo pokreće postupak, ali sa drastično uvećanom procenjenom vrednošću.
Obrazloženje povećanja vrednosti tendera
Na upit o razlozima značajnog povećanja procenjene vrednosti, Putevi Srbije su naveli da su u obzir uzeti ugovori koje je preduzeće sklopilo tokom 2023. i 2024. godine za izradu slične tehničke dokumentacije. Dodatno, naglašeno je da je nova procena utvrđena na osnovu "sprovedenog ispitivanja tržišta, u kojem su učestvovali relevantni pružaoci usluga za izradu ove vrste tehničkih dokumenata".
Ipak, nije pruženo detaljno objašnjenje o tome koje su konkretno firme bile uključene u ovo istraživanje tržišta, što ostavlja prostor za dodatna pitanja o transparentnosti procesa.
Tehnički aspekti planiranog auto-puta
Prema tenderskoj dokumentaciji, planirani auto-put od Pančeva do granice sa Rumunijom trebalo bi da se prostire na dužini od približno 65 kilometara. Projekat predviđa izgradnju savremene saobraćajnice sa:
- Četiri vozne trake širine 3,75 metara svaka
- Dve zaustavne trake širine 2,5 metara
- Adekvatnim ivičnim i razdelnim trakama
- Potrebnim bankinama
Idejni projekat treba da obuhvati niz složenih elemenata, uključujući:
- Projekat konstrukcije
- Projekat mostova
- Projekat saobraćajnica
- Projekat hidrotehničkih instalacija
- Projekat elektroenergetskih instalacija
- Projekat geodetskih radova
- Projekat uređenja putnog pojasa
- Projekat pripremnih radova
Istorijski kontekst projekta auto-puta Beograd-Temišvar
Ideja o povezivanju Beograda i Temišvara modernim auto-putem nije nova. Još pre desetak godina, tadašnji premijeri Srbije i Rumunije, Aleksandar Vučić i Viktor Ponta, isticali su značaj ovog infrastrukturnog projekta za obe zemlje. Međutim, realizacija je nailazila na različite prepreke.
Značajan pomak dogodio se u junu 2022. godine, kada su vlade Srbije i Rumunije potpisale Sporazum o izgradnji auto-puta Beograd – Temišvar. Tadašnji ministar građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture, Tomislav Momirović, naglasio je da će ovaj moderni auto-put smanjiti vreme putovanja između dva grada na samo sat vremena.
Detalji međudržavnog sporazuma
Sporazum predviđa direktno povezivanje:
- Auto-puta Beograd – Vatin (državna granica) dužine 65 kilometara sa srpske strane
- Auto-puta Temišvar – Moravica (državna granica) dužine oko 78 kilometara sa rumunske strane
Na spoju ova dva auto-puta planirano je uspostavljanje graničnih prelaza na teritorijama obe države, čime bi se obezbedila efikasna prekogranična povezanost.
Rumunska perspektiva projekta
Krajem avgusta 2023. godine, rumunska vlada je objavila da će auto-put Temišvar – Moravica biti dug 73 kilometra, a procenjena vrednost projekta iznosi približno 14,5 milijardi rumunskih leja (oko 2,9 milijardi evra). Ova informacija ukazuje na ozbiljnost pristupa rumunske strane realizaciji ovog značajnog infrastrukturnog poduhvata.
Izazovi i kontroverze u realizaciji projekta
Uprkos trenutnom entuzijazmu, projekat auto-puta Beograd-Temišvar imao je turbulentnu istoriju. Godine 2017. tadašnji rumunski premijer Sorin Grindean izjavio je da su Rumunija i Srbija odlučile da odustanu od projekta. Navodno, srpska strana je procenila da izgradnja ovog auto-puta nije strateški projekat za Srbiju.
Međutim, srpsko Ministarstvo građevinarstva je negiralo ove navode, tvrdeći da je Srbija kontinuirano podržavala projekat i smatrala ga strateškim, ali da je izostalo odobrenje iz Bukurešta. Ove kontroverze ilustruju složenost međudržavnih infrastrukturnih projekata i značaj jasne komunikacije i koordinacije između partnera.
U zaključku, novi tender za idejni projekat auto-puta Beograd-Temišvar predstavlja važan korak u realizaciji ovog dugo očekivanog infrastrukturnog projekta. Iako povećanje procenjene vrednosti usluge izaziva određene nedoumice, ono takođe može ukazivati na ozbiljniji pristup planiranju i pripremi projekta. Uspešna realizacija ovog auto-puta mogla bi značajno unaprediti regionalnu povezanost i ekonomsku saradnju između Srbije i Rumunije.