Atlantic Grupa, jedna od vodećih prehrambenih kompanija u regionu, objavila je impresivne finansijske rezultate za prvih devet meseci 2024. godine. Uprkos izazovnom tržišnom okruženju, kompanija je zabeležila značajan rast prihoda i profitabilnosti, potvrđujući svoju snažnu poziciju na tržištu.
Izuzetni finansijski rezultati Atlantic Grupe
U periodu od januara do septembra 2024. godine, Atlantic Grupa je ostvarila prihod od prodaje u iznosu od približno 799 miliona evra, što predstavlja impresivan rast od gotovo 11% u poređenju sa istim periodom prethodne godine. Ovaj rezultat je posebno značajan s obzirom na izazovne tržišne uslove i globalne ekonomske neizvesnosti.
Dobit pre kamata, poreza i amortizacije (EBITDA) zabeležila je još impresivniji rast od oko 33%, dostižući cifru od približno 97 miliona evra. Ovaj pokazatelj jasno ukazuje na poboljšanu operativnu efikasnost kompanije i sposobnost da generiše značajne profite uprkos tržišnim pritiscima.
Neto dobit, kao ključni indikator finansijskog zdravlja kompanije, porasla je za otprilike 22%, dostigavši iznos od skoro 45 miliona evra. Ovaj rezultat dodatno potvrđuje uspešnost poslovne strategije Atlantic Grupe i njenu sposobnost da ostvari održiv rast u dinamičnom poslovnom okruženju.
Faktori koji su doprineli rastu i izazovi na tržištu
Predsednik uprave Atlantic Grupe, Emil Tedeschi, istakao je nekoliko ključnih faktora koji su doprineli ovom impresivnom rastu. Rast prodaje u gotovo svim poslovnim i distributivnim područjima, zajedno sa značajnim uštedama na energiji, omogućio je kompaniji da ostvari snažan rast profitabilnosti. Ovaj uspeh je posebno značajan s obzirom na izazove sa kojima se kompanija suočila, uključujući značajno poskupljenje sirove kafe i kakaa, kao i povećana ulaganja u zaposlene i marketing.
Međutim, Tedeschi je upozorio da se najveći negativni uticaj poskupljenja ključnih sirovina na profitabilnost očekuje u poslednjem kvartalu 2024. godine. Ovo ukazuje na proaktivan pristup kompanije u anticipiranju tržišnih izazova i pripremi adekvatnih strategija za njihovo prevazilaženje.
Analiza performansi po poslovnim segmentima
Kada je reč o pojedinačnim poslovnim segmentima, strateško poslovno područje (SPP) Kafa ostvarilo je najveći rast prodaje od približno 20%. Ovaj rezultat potvrđuje dominantnu poziciju Atlantic Grupe na tržištu kafe u regionu i ukazuje na uspešnu strategiju razvoja ovog segmenta.
Pića i Delikatesni namazi takođe su zabeležili značajan rast od oko 10%, što ukazuje na diversifikovan portfolio kompanije i sposobnost da ostvari rast u različitim kategorijama proizvoda. Kafa, sa udelom od gotovo 22% u ukupnom prihodu, ostaje najveća pojedinačna kategorija, potvrđujući stratešku važnost ovog segmenta za poslovanje kompanije.
Geografska distribucija i tržišna ekspanzija
U pogledu geografske distribucije, Severna Makedonija je predvodila sa rastom od približno 12%, praćena Srbijom sa rastom od oko 9% i Hrvatskom sa rastom od skoro 9%. Ovi rezultati ukazuju na snažnu poziciju Atlantic Grupe na ključnim tržištima regiona i sposobnost kompanije da ostvari rast u različitim geografskim područjima.
Posebno je značajan rast ostvaren na ključnim zapadnim tržištima, uključujući Nemačku, Austriju i Švajcarsku. Ovo ukazuje na uspešnu strategiju internacionalizacije poslovanja i potencijal za dalji rast na razvijenim evropskim tržištima.
Struktura prodaje i akvizicijske aktivnosti
U strukturi ukupne prodaje, sopstveni brendovi Atlantic Grupe čine 63% prihoda, što ukazuje na snažnu poziciju vlastitih proizvoda kompanije na tržištu. Apotekarsko poslovanje učestvuje sa približno 9%, dok principalski brendovi čine oko 28% prihoda od prodaje.
Značajan događaj u prvoj polovini 2024. godine bila je akvizicija Strauss Adriatica, čime su portfoliju Atlantic Grupe pridruženi brendovi Doncafe i C kafa, zajedno sa modernim proizvodnim pogonom u Šimanovcima. Ova akvizicija dodatno jača poziciju kompanije na tržištu kafe i otvara mogućnosti za značajne sinergijske efekte u budućnosti.
Inovacije u logistici i distribuciji
U domenu distribucije, Atlantic Grupa je napravila značajan korak napred automatizacijom centralnog skladišta u Vukovini, implementirajući naprednu 2D shuttle tehnologiju. Ova investicija pozicionira kompaniju među pionire u primeni najsavremenijih logističkih rešenja u regionu, što će nesumnjivo doprineti povećanju efikasnosti i smanjenju operativnih troškova u budućnosti.
Korporativne vesti i finansijska stabilnost
Od korporativnih vesti, posebno se ističe uspešna naplata graničnog duga Agrokora u iznosu od približno 7 miliona evra, zajedno sa pripadajućom kamatom od oko 1,5 miliona evra. Ovaj događaj je deo šire vlasničke transformacije društva Fortenova grupe i predstavlja pozitivan ishod za Atlantic Grupu.
Dodatno, u julu 2024. godine isplaćena je dividenda od 1,20 evra po deonici, što čini više od 50% konsolidovane godišnje dobiti. Ova odluka ne samo da nagrađuje akcionare, već i potvrđuje finansijsku stabilnost i kontinuiranu poslovnu uspešnost kompanije.
U zaključku, izuzetni finansijski rezultati Atlantic Grupe u prvih devet meseci 2024. godine potvrđuju snažnu tržišnu poziciju kompanije i sposobnost da ostvari rast uprkos izazovnim tržišnim uslovima. Strateškim akvizicijama, inovacijama u logistici i fokusom na ključne brendove, kompanija je postavila čvrste temelje za dalji rast i razvoj u narednom periodu.