Komisija za zaštitu konkurencije u Srbiji nedavno je pokrenula istragu protiv četiri vodeća trgovinska lanca zbog sumnje na narušavanje tržišne konkurencije. Ova akcija predstavlja značajan korak u regulisanju tržišta maloprodaje i zaštiti interesa potrošača.
Istraga protiv vodećih trgovinskih lanaca
Antimonopolska komisija je inicirala postupak protiv Deleza, Merkator-S, Univereksporta i DIS-a, četiri giganta srpske maloprodaje. Sumnja se da su ovi lanci sklopili restriktivni sporazum, što bi moglo imati ozbiljne posledice po tržišnu konkurenciju. Komisija je tokom višemesečnog praćenja uočila identične cene za čak 35 proizvoda u ovim trgovinama, što je izazvalo zabrinutost.
Istraga je obuhvatila nenajavljene kontrole u prostorijama ovih kompanija, kao i u prostoru društva Cenoteka. Ova akcija je deo šire sektorske analize stanja i uslova konkurencije na tržištima prehrambenih proizvoda u Srbiji za period od 2018. do 2022. godine.
Analiza tržišta maloprodaje i cenovnih trendova
Komisija je sprovela detaljnu analizu cena za niz odabranih proizvoda. Prema finansijskim izveštajima, ovi trgovinski lanci zajedno čine više od 50% tržišta maloprodaje u Srbiji, što dodatno naglašava značaj ove istrage.
Istraživanje je otkrilo da je tržište maloprodaje u Srbiji ostvarilo vrednosni rast od približno 7,2% u periodu od aprila 2023. do marta 2024. godine, uprkos blagom količinskom padu od oko 1,9%. Zabrinjavajuće je što je porast cena u maloprodaji bio gotovo dvostruko veći od stope inflacije, koja je iznosila oko 5%.
Finansijski pokazatelji i profitabilnost trgovinskih lanaca
Analiza finansijskih pokazatelja otkrila je značajan rast prihoda i bruto marži kod posmatranih trgovinskih lanaca. Bruto marža je porasla sa približno 35 milijardi dinara u 2016. godini na skoro 87,4 milijarde dinara u 2023. godini. Stopa bruto marže od nabavne vrednosti takođe je zabeležila kontinuiran rast, povećavši se sa prosečnih 19% u 2016. na 38% u 2023. godini.
Poslovna dobit ovih kompanija pokazuje impresivan trend rasta. Zbirna poslovna dobit je sa 3,7 milijardi dinara u 2016. godini porasla na čak 18,6 milijardi dinara u 2023. godini, što ukazuje na značajno povećanje profitabilnosti ovih trgovinskih lanaca.
Metodologija istrage i praćenje cena
Komisija je primenila rigoroznu metodologiju u svojoj istrazi. U periodu od kraja aprila do 19. septembra 2024. godine, praćeno je kretanje cena za 35 izabranih proizvoda u maloprodajnim objektima Dis, Merkator, Delez i Univereksport. Posebna pažnja posvećena je cenama osam ključnih proizvoda, uključujući mleko, jogurt, ulje, brašno, šećer, jaja i banane.
Dodatno, analizirana je i "prosečna potrošačka korpa tročlanog domaćinstva", koja je obuhvatila 45 uporedivih proizvoda. Presek cena je izvršen u periodu od 23. do 30. avgusta 2024. godine, uz uključivanje još jednog maloprodavca - Cash&Carry PLUS, radi šire perspektive.
Rezultati analize i implikacije za tržište
Rezultati analize su otkrili zabrinjavajuće trendove. Vrednost potrošačke korpe kod ispitivanih trgovinskih lanaca bila je neznatno različita, krećući se u rasponu od približno 35.000 do 39.000 dinara. Međutim, znatno niža cena potrošačke korpe (oko 30.500 dinara) zabeležena je u maloprodajnom objektu Cash&Carry PLUS, uprkos činjenici da ovaj lanac ima najnepovoljnije komercijalne uslove nabavke.
Komisija je zaključila da postoji osnovana sumnja da su uočeni pokazatelji na tržištu maloprodaje rezultat odsustva međusobnog konkurentskog pritiska posmatranih maloprodavaca. Ovo implicira mogućnost da su navedena društva zaključila restriktivni sporazum, što je u suprotnosti sa ZZK.
Reakcije trgovinskih lanaca i dalje akcije
Trgovinski lanci su različito reagovali na pokretanje istrage. Delez Srbija je izjavio da će pružiti svu potrebnu podršku i informacije, naglašavajući svoju posvećenost transparentnosti i profesionalnim standardima. Univereksport je takođe izrazio spremnost za punu saradnju, ističući značaj fer konkurencije.
Komisija za zaštitu konkurencije nastavlja sa detaljnom istragom, pozivajući sve koji raspolažu relevantnim informacijama da ih dostave. Cilj je utvrditi činjenično stanje i doneti konačnu odluku o postojanju povrede konkurencije.
Ova istraga antimonopolske komisije predstavlja ključni korak u regulisanju tržišta maloprodaje u Srbiji. Rezultati bi mogli imati značajne implikacije za cenovnu politiku trgovinskih lanaca i, u konačnici, za potrošače. Očekuje se da će ishod istrage doprineti unapređenju konkurentnosti i fer tržišnih praksi u srpskoj maloprodaji.